Kieltä kieputellen : Kielen kehityksen tukeminen liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa
Papula, Sanna-Mari (2018)
Papula, Sanna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on integroida liikuntaa ja kielen oppimista varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Idea aiheeseen syntyi kiinnostuksesta varhaiskasvatusikäisten liikuntaa kohtaan sekä opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin tarpeista huomioida kielenkehityksen vaikeuksista kärsivien ohjaamista ja tukemista päiväkodin arjessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää keinoja 3-4-vuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemiseen liikunnan avulla sekä keinoja sellaisten lasten liikunnan ohjaamiseen, joilla on kielenkehityksen pulmaa tai joilla suomi ei ole äidinkieli. Tavoitteena oli myös selvittää, miten kielenkehitys ja motoriset taidot liittyvät yhteen. Tarkoituksena oli myös huomioida, mitä erityistä kielenkehityksen vaikeuksista kärsivien ja maahanmuuttajataustaisten lasten liikunnan ohjaamisessa olisi hyvä ottaa huomioon.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja sen päätavoitteena oli luoda kerätyn tiedon pohjalta liikuntakansio yhteistyöpäiväkodin ja erityisesti päiväkodin tietyn ryhmän käyttöön. Tarkoituksena oli koota liikuntakansioon ideoita ja vinkkejä liikuntatuokioille, jotka toimisivat samalla kielenkehitystä tukevina. Opinnäytetyön tuloksena syntyi liikuntatuokiokansio, joka sai nimekseen ”Kieltä kieputellen – liikuntaleikkejä kielenkehityksen tukemiseen”. Kansio sisältää 40 liikuntaleikkiä, jotka on suurimmaksi osaksi valittu mukaan kielenkehityksen näkökulmasta. Yhteistyökumppanina tässä opinnäytetyössä on ollut vantaalainen päiväkoti ja sieltä 24 lapsen ryhmä, jolle liikuntakansio erityisesti suunniteltiin. Ryhmän lapsista yhdeksällä oli maahanmuuttajatausta ja neljällä lapsista todettua kielen kehityksen viivettä. Liikuntakansion leikkejä testattiin käytännössä tämän ryhmän lasten kanssa.
Opinnäytetyön ja sen tuloksena syntyneen liikuntakansion onnistumista arvioitiin pyytämällä palautetta päiväkodin johtajalta, ryhmän lastentarhanopettajalta sekä erään ryhmän lapsen puheterapeutilta. Palaute oli pääosin positiivista. Kansio sai kehuja monipuolisuudestaan, ulkonäöstään, helppokäyttöisyydestään ja siitä, että se oli juuri ryhmän tarpeisiin tehty. Kehityskohteena mainittiin muun muassa tukiviittomien puuttuminen. Kaiken kaikkiaan liikuntakansiota voi pitää sen saaman palautteen perusteella erittäin onnistuneena ja hyödyllisenä välineenä lastentarhanopettajan työssä.
Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatusikäisten liikunnan ohjaamista, liikunnan ja motoristen perustaitojen merkitystä sekä motoristen perustaitojen tukemista. Tietoperustassa tuodaan esille myös kielen kehityksen eteneminen varhaislapsuudessa, kielenkehityksen vaikeudet ja kielenkehityksen tukemisen periaatteet. Lisäksi tietoperustassa luodaan katsaus liikunnan ja kielen kehityksen väliseen yhteyteen ja niistä tehtyihin aiempiin tutkimuksiin.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja sen päätavoitteena oli luoda kerätyn tiedon pohjalta liikuntakansio yhteistyöpäiväkodin ja erityisesti päiväkodin tietyn ryhmän käyttöön. Tarkoituksena oli koota liikuntakansioon ideoita ja vinkkejä liikuntatuokioille, jotka toimisivat samalla kielenkehitystä tukevina. Opinnäytetyön tuloksena syntyi liikuntatuokiokansio, joka sai nimekseen ”Kieltä kieputellen – liikuntaleikkejä kielenkehityksen tukemiseen”. Kansio sisältää 40 liikuntaleikkiä, jotka on suurimmaksi osaksi valittu mukaan kielenkehityksen näkökulmasta. Yhteistyökumppanina tässä opinnäytetyössä on ollut vantaalainen päiväkoti ja sieltä 24 lapsen ryhmä, jolle liikuntakansio erityisesti suunniteltiin. Ryhmän lapsista yhdeksällä oli maahanmuuttajatausta ja neljällä lapsista todettua kielen kehityksen viivettä. Liikuntakansion leikkejä testattiin käytännössä tämän ryhmän lasten kanssa.
Opinnäytetyön ja sen tuloksena syntyneen liikuntakansion onnistumista arvioitiin pyytämällä palautetta päiväkodin johtajalta, ryhmän lastentarhanopettajalta sekä erään ryhmän lapsen puheterapeutilta. Palaute oli pääosin positiivista. Kansio sai kehuja monipuolisuudestaan, ulkonäöstään, helppokäyttöisyydestään ja siitä, että se oli juuri ryhmän tarpeisiin tehty. Kehityskohteena mainittiin muun muassa tukiviittomien puuttuminen. Kaiken kaikkiaan liikuntakansiota voi pitää sen saaman palautteen perusteella erittäin onnistuneena ja hyödyllisenä välineenä lastentarhanopettajan työssä.
Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatusikäisten liikunnan ohjaamista, liikunnan ja motoristen perustaitojen merkitystä sekä motoristen perustaitojen tukemista. Tietoperustassa tuodaan esille myös kielen kehityksen eteneminen varhaislapsuudessa, kielenkehityksen vaikeudet ja kielenkehityksen tukemisen periaatteet. Lisäksi tietoperustassa luodaan katsaus liikunnan ja kielen kehityksen väliseen yhteyteen ja niistä tehtyihin aiempiin tutkimuksiin.