Markkinoinnin juridiikka suhteessa blogimarkkinointiin
Laihanen, Nelli (2018)
Laihanen, Nelli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061714015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061714015
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin markkinoinnin juridiikkaa suhteessa blogimarkkinointiin. Blogit ovat ajankohtainen ilmiö ja yhteistyökampanjoita esiintyy blogeissa viikoittain. Työssä haluttiin selvittää, kuinka blogimarkkinointia säädellään, miten blogien sisältö eroaa kaupallisesta sisällöstä ja kuinka yhteistyösopimus syntyy bloggaajan ja yrityksen välillä. Työssä haluttiin myös hieman tutkia blogimarkkinoinnin eettistä näkökulmaa.
Opinnäytetyön teoriaosio koottiin aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta, luentomateriaaleista, Internet–lähteistä sekä lainsäädännöstä. Teorian pohjalta tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka empiirinen osio koostuu kahdesta osasta. Toinen osa koostuu kahden suomalaisen ammatikseen bloggaavan haastattelusta ja toinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen haastattelusta. Jälkimmäiseen osioon haettiin myös vastauksia kysymyksiin sähköpostitse sekä Eviran että Valviran viranomaisilta. Bloggaajien haastattelu suoritettiin kasvotusten Helsingissä ja lakimiehen haastattelu tehtiin puhelimitse.
Haastattelujen perusteella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja aihetta saatiin pohdittua eettisestä näkökulmasta. Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että ammattibloggaajat olivat tietoisia markkinoinnin juridiikalle asetetuista vaatimuksista. Myös lakimiehen antamat teoreettiset esimerkit tulivat esiin bloggaajien haastattelussa. Kaupallisuus on myös ammattimaisissa blogeissa läpinäkyvää ja haastateltavien mukaan asian kanssa halutaan olla tarkkoja, ettei epäselvyyksiä syntyisi. Eettisen pohdinnan tuloksena jokaisen bloggaajan tulisi miettiä itselleen sopiva bloggaustyyli ja suunnitella, kuinka toteuttaa blogimarkkinointia hyvän tavan mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosio koottiin aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta, luentomateriaaleista, Internet–lähteistä sekä lainsäädännöstä. Teorian pohjalta tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka empiirinen osio koostuu kahdesta osasta. Toinen osa koostuu kahden suomalaisen ammatikseen bloggaavan haastattelusta ja toinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen haastattelusta. Jälkimmäiseen osioon haettiin myös vastauksia kysymyksiin sähköpostitse sekä Eviran että Valviran viranomaisilta. Bloggaajien haastattelu suoritettiin kasvotusten Helsingissä ja lakimiehen haastattelu tehtiin puhelimitse.
Haastattelujen perusteella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja aihetta saatiin pohdittua eettisestä näkökulmasta. Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että ammattibloggaajat olivat tietoisia markkinoinnin juridiikalle asetetuista vaatimuksista. Myös lakimiehen antamat teoreettiset esimerkit tulivat esiin bloggaajien haastattelussa. Kaupallisuus on myös ammattimaisissa blogeissa läpinäkyvää ja haastateltavien mukaan asian kanssa halutaan olla tarkkoja, ettei epäselvyyksiä syntyisi. Eettisen pohdinnan tuloksena jokaisen bloggaajan tulisi miettiä itselleen sopiva bloggaustyyli ja suunnitella, kuinka toteuttaa blogimarkkinointia hyvän tavan mukaisesti.