Uuden asukkaan vastaanoton toimintamalli palveluasumisyksikössä
Soukka, Laura; Salo, Marko (2018)
Lataukset:
Soukka, Laura
Salo, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061614000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061614000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan kaupungin kuntoutus- ja hoivapalveluille toimintamalli uuden asukkaan tuloprosessiin, jossa otettiin huomioon yksilöllisyys sekä asukkaan ja läheisten toiveet. Tavoitteena oli yhtenäistää Lohjan kaupungin ikääntyneiden vastaanottoon liittyvä toimintamalli.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi keskeisiä käsitteitä aiheesta, joita olivat toimintakyky, elinympäristö, hyvä hoito ja palvelu, eettisyys, asiakaslähtöisyys, palvelutarpeen arviointi, siirtymävaihe ja palveluasuminen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineiston keräämiseen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina opinnäytetyöhön valituissa toimipisteissä, joita olivat Pusulan vanhainkoti ja Palvelutalo Petäjäkoti. Haastatteluihin osallistui kaiken kaikkiaan 14 henkilöä, jotka koostuivat asukkaista, heidän omaisistaan sekä hoitohenkilökunnasta.
Tuloksena syntyi toimintamalli, joka kuvattiin prosessikuvana julkisen hallinnon ohjeistuksen mukaisesti. Toisena tuloksena syntyi asukkaan vastaanoton yhteydessä käytettävä tarkistuslista, jossa tuotiin esille keskeisimmät tehtävät ja asiat, jotka on suoritettava vastaanottotapahtuman yhteydessä ja kotiutumisen aikana. Syntynyttä materiaalia on mahdollista käyttää perehdyttämisen tukena.
Kehittämisehdotuksena toimintamallin käyttöönottoa pitäisi pilotoida ja sen perusteella muokata sitä niin, että se on sopiva kaikille asumispalveluyksiköille. Pilotointivaiheessa on tärkeää ottaa työntekijät mukaan kehittämään yhtenäistä toimintamallia ja tarkastuslistaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi keskeisiä käsitteitä aiheesta, joita olivat toimintakyky, elinympäristö, hyvä hoito ja palvelu, eettisyys, asiakaslähtöisyys, palvelutarpeen arviointi, siirtymävaihe ja palveluasuminen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineiston keräämiseen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina opinnäytetyöhön valituissa toimipisteissä, joita olivat Pusulan vanhainkoti ja Palvelutalo Petäjäkoti. Haastatteluihin osallistui kaiken kaikkiaan 14 henkilöä, jotka koostuivat asukkaista, heidän omaisistaan sekä hoitohenkilökunnasta.
Tuloksena syntyi toimintamalli, joka kuvattiin prosessikuvana julkisen hallinnon ohjeistuksen mukaisesti. Toisena tuloksena syntyi asukkaan vastaanoton yhteydessä käytettävä tarkistuslista, jossa tuotiin esille keskeisimmät tehtävät ja asiat, jotka on suoritettava vastaanottotapahtuman yhteydessä ja kotiutumisen aikana. Syntynyttä materiaalia on mahdollista käyttää perehdyttämisen tukena.
Kehittämisehdotuksena toimintamallin käyttöönottoa pitäisi pilotoida ja sen perusteella muokata sitä niin, että se on sopiva kaikille asumispalveluyksiköille. Pilotointivaiheessa on tärkeää ottaa työntekijät mukaan kehittämään yhtenäistä toimintamallia ja tarkastuslistaa.