Omanlaiseksi naiseksi tanssisalissa ja lavalla : tanssinopettajana tukemassa varhaisnuoren ja nuoren sukupuoli- ja seksuaalikasvatusta
Jolma, Melissa (2018)
Jolma, Melissa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513927
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa käsittelen ja pohdin tanssinopettajan vastuuta sukupuoli- ja seksuaalikasvatuksen suhteen nuoria (11-17v.) tanssioppilaita ajatellen. Tanssi on lähtökohtaisesti kehollista, ja tätä kehollisuutta on hetkittäin mahdotonta nyky-yhteiskunnassamme irrottaa sukupuolisuuden konseptista ja myös mahdollisesti joskus seksuaalisuudesta. Esittävä tanssitaide on kautta aikojen toiminut ympäröivää maailmaa kuvantavana taiteenlajina ja siinä esitettäviin narratiiveihin kuuluu myös osaksi sukupuolisuus ja sen mahdollisesti mukanaan tuoma seksuaalisuus. Pyrkimyksenäni on osoittaa, miksi aihetta on tarpeen pohtia tanssinopetuksen kontekstissa ja löytää konkreettisia työkaluja tanssinopettajalle aiheen käsittelyyn.
Kirjallisen osion lähteinä olen käyttänyt mm. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman- ja tanssin perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus 2017 ja 2002) Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) Suomessa julkaisemaa Maailman Terveysjärjestön (WHO) materiaalia Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille (2010). Olen hyödyntänyt myös tanssilajikohtaista kirjallisuutta, sekä mm. Judith Lynne Hannan tanssiantropologista tutkimusta "Dance, Sex and Gender – Signs of Identity, dominance, defiance and desire" (1988) ja Joni Ylivainion pro gradu –tutkielmaa "Elät niin kuin opetat, opettaja eettisenä esikuvana ja moraalisena auktoriteettina arvojen murroksessa" (2004) pohtiessani tanssinopettajan kasvatuksellista merkitystä. Koen tämän kasvattajan vastuuseen liittyvän pohdiskelun tärkeäksi myös ajatellen koulutukseemme sisältyneitä yleispedagogista aspektia, sillä valmistumme paitsi tanssin taiteen opettajiksi, myös kasvattajiksi.
Tämän kirjallisen osion lisäksi opinnäytetyökokonaisuuteni koostuu toukokuussa 2017 Köydet Irti! -Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajakoulutuksen opinnäytetyöfestivaalilla esitetystä taiteellisesta osiosta. Sooloteoksessani Interval, joka yhdisti live-esiintymisen ja videoprojisoinnin, käsittelin fyysisen ja henkisen nähdyksi tulemisen- ja katsomisen kokemusta. Taidetekoni tekstiosuudessa, joka esitetiin tekstityksenä videoprojisoinnissa reflektoin tajunnanvirtamaisesti omia ajatuksiani pohjautuen Anu Silfverbergin Image-lehdelle kirjoittamaan kolumniin Miksi toteuttaa kauneusihanteita, joita inhoaa? (12.4.2017) ja lyhyttä osuutta Allan Ballin kirjoittamasta ja Sam Mendesin ohjaamasta elokuvan American Beauty (1999) kuuluisasta ”muovipussimonologista”. Molemmat lainaukset sisältyivät taideteon osana olleen videon tekstiosuuteen. Taideteko toteutettiin yhteistyössä Paulo Machadon kanssa, joka vastasi taideteon esityksen valojen suunnittelusta ja ajosta, videon kuvaamisesta yhteistyössä Melissa Jolman kanssa, ja videon editoinnista.
Kirjallisen osion lähteinä olen käyttänyt mm. Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman- ja tanssin perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus 2017 ja 2002) Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) Suomessa julkaisemaa Maailman Terveysjärjestön (WHO) materiaalia Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille (2010). Olen hyödyntänyt myös tanssilajikohtaista kirjallisuutta, sekä mm. Judith Lynne Hannan tanssiantropologista tutkimusta "Dance, Sex and Gender – Signs of Identity, dominance, defiance and desire" (1988) ja Joni Ylivainion pro gradu –tutkielmaa "Elät niin kuin opetat, opettaja eettisenä esikuvana ja moraalisena auktoriteettina arvojen murroksessa" (2004) pohtiessani tanssinopettajan kasvatuksellista merkitystä. Koen tämän kasvattajan vastuuseen liittyvän pohdiskelun tärkeäksi myös ajatellen koulutukseemme sisältyneitä yleispedagogista aspektia, sillä valmistumme paitsi tanssin taiteen opettajiksi, myös kasvattajiksi.
Tämän kirjallisen osion lisäksi opinnäytetyökokonaisuuteni koostuu toukokuussa 2017 Köydet Irti! -Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajakoulutuksen opinnäytetyöfestivaalilla esitetystä taiteellisesta osiosta. Sooloteoksessani Interval, joka yhdisti live-esiintymisen ja videoprojisoinnin, käsittelin fyysisen ja henkisen nähdyksi tulemisen- ja katsomisen kokemusta. Taidetekoni tekstiosuudessa, joka esitetiin tekstityksenä videoprojisoinnissa reflektoin tajunnanvirtamaisesti omia ajatuksiani pohjautuen Anu Silfverbergin Image-lehdelle kirjoittamaan kolumniin Miksi toteuttaa kauneusihanteita, joita inhoaa? (12.4.2017) ja lyhyttä osuutta Allan Ballin kirjoittamasta ja Sam Mendesin ohjaamasta elokuvan American Beauty (1999) kuuluisasta ”muovipussimonologista”. Molemmat lainaukset sisältyivät taideteon osana olleen videon tekstiosuuteen. Taideteko toteutettiin yhteistyössä Paulo Machadon kanssa, joka vastasi taideteon esityksen valojen suunnittelusta ja ajosta, videon kuvaamisesta yhteistyössä Melissa Jolman kanssa, ja videon editoinnista.