Sosiaalista mediaa koskeva sääntely : viestintä ja markkinointi
Orkola, Oona (2018)
Orkola, Oona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413865
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on digitaalinen viestintäympäristö, jossa jokainen käyttäjä voi itse aktiivisesti tuottaa omaa sisältöä ja kommunikoida muiden käyttäjien kanssa. Kyseessä on erittäin suosittu ilmiö, josta on tullut iso osa nykyajan kulttuuria ja viestintää. Uusia sosiaalisen median palveluita luodaan jatkuvasti, ja koska ala kehittyy ja kasvaa koko ajan, ei lainsäädäntö ole pysynyt täysin mukana muutoksissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on jäsennellä keskeistä sosiaalista mediaa koskevaa lainsäädäntöä viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta sekä esitellä laissa tapahtuneita viimeaikaisia muutoksia. Opinnäytetyössä on käsitelty ajankohtaisia sosiaalisen median juridiikan teemoja Suomen lainsäädännön, alan itsesääntelyn ja viranomaisten ohjeiden kautta.
Sosiaalisessa mediassa toimivien yritysten ja yksityishenkilöiden tulee noudattaa toiminnassaan Suomen lakia ja sosiaalisen median palvelujen käyttöehtoja. Viestinnän näkökulmasta työssä on keskitytty henkilötietolakiin ja uuteen Euroopan unionin tietosuoja-asetukseen sekä sen tuomiin muutoksiin. Lisäksi on huomioitu sosiaalisen median kannalta keskeiset sananvapauslain ja rikoslain säännökset. Sosiaalisen median markkinointia käsitelevässä luvussa on keskitytty kuluttajansuojalain mainonnan tunnistettavuuden vaatimukseen, johon on perehdytty alan itsesääntelyn ja viranomaisten ohjeiden avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu lainopillisena tutkimuksena, jonka aineistona on käytetty lakeja, alan itsesääntelyperiaatteita, viranomaislähteitä, sosiaalisen median lainsäädäntöön liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Sosiaalisessa mediassa toimivien yritysten ja yksityishenkilöiden tulee noudattaa toiminnassaan Suomen lakia ja sosiaalisen median palvelujen käyttöehtoja. Viestinnän näkökulmasta työssä on keskitytty henkilötietolakiin ja uuteen Euroopan unionin tietosuoja-asetukseen sekä sen tuomiin muutoksiin. Lisäksi on huomioitu sosiaalisen median kannalta keskeiset sananvapauslain ja rikoslain säännökset. Sosiaalisen median markkinointia käsitelevässä luvussa on keskitytty kuluttajansuojalain mainonnan tunnistettavuuden vaatimukseen, johon on perehdytty alan itsesääntelyn ja viranomaisten ohjeiden avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu lainopillisena tutkimuksena, jonka aineistona on käytetty lakeja, alan itsesääntelyperiaatteita, viranomaislähteitä, sosiaalisen median lainsäädäntöön liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.