Sisäisen viestinnän kehittäminen kasvavassa pk-yrityksessä
Kahila, Juha (2018)
Kahila, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413854
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli selvittää NAL Palvelut Oy:n sisäisen viestinnän tämänhetkinen tilanne ja tehdä sen perusteella kehittämissuunnitelma, jonka avulla yhtiö pystyy parantamaan sisäisen viestinnän toimivuutta ja selkeyttä järjestelmällisesti.
Kehittämistyö on toteutettu vuosien 2017-2018 välisenä aikana. Kehittämistehtävää varten haastateltiin kahdeksaa (8) NAL Palvelut Oy:n työntekijää. Haastatelluista kolme oli esimiehiä ja viisi oli työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Aineistoanalyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että yhtiön sisäisen viestinnän tämänhetkisessä tilanteessa on sekä hyvää, että myös kehitettävää. Yhtiössä käytetään paljon sähköisiä viestimiä ja ne koettiin helppo-käyttöisiksi, mutta työn luonteen puolesta toivottiin enemmän kasvokkain tapahtuvaa viestintää. Viestintä esimiehiltä työntekijöille koetiin toimivaksi, mutta viestinnässä työntekijöiltä esimiehille oli toivomisen varaa. Yhtiön palaverikäytäntöön ei oltu tyytyväisiä ja sen muokkaukseen oltiin halukkaita, niin esimiesten kuin työntekijöiden puolelta. Yhtiön tavoite on, että kaikki tieto olisi helposti saatavilla Sharepointissa. Tässä ei olla onnistuttu ja vain muu-tama haastatelluista koki osaavansa edes käyttää sitä. Yhtiöltä puuttuu myös selkeä kriisiviestintä ohjeistus, joka koettiin kehittämisen arvoisena asiana.
Tuloksista on tehtävävissä johtopäätös, että arkiviestintä on yhtiössä kohtuullisella tasolla. Tästä huolimatta tuloksista on perusteltavissa, että monissa sisäisen viestinnän asioissa on paljon kehitettävää, jotta ne tukisivat yhtiön johtoa, työntekijöitä ja työntekoa. Tuloksista on havaittavissa myös se, että hyvin monessa asiassa sekä esimiehet, että työntekijät olivat yhtä mieltä siitä, että kehittämistä tarvitaan.
Tuloksien ja johtopäätösten avulla yhtiölle on tehty kehittämissuunnitelma, jonka tarkoituk-sena on luoda yhtiölle kriisiviestintäohje, parantaa viestintää työntekijöiltä esimiehille, viedä paperiton toimisto käytäntöön, uudistaa palaverikäytäntö ja lisätä kasvokkain tapahtuvan viestinnän mahdollisuuksia.
Kehittämistyö on toteutettu vuosien 2017-2018 välisenä aikana. Kehittämistehtävää varten haastateltiin kahdeksaa (8) NAL Palvelut Oy:n työntekijää. Haastatelluista kolme oli esimiehiä ja viisi oli työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Aineistoanalyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että yhtiön sisäisen viestinnän tämänhetkisessä tilanteessa on sekä hyvää, että myös kehitettävää. Yhtiössä käytetään paljon sähköisiä viestimiä ja ne koettiin helppo-käyttöisiksi, mutta työn luonteen puolesta toivottiin enemmän kasvokkain tapahtuvaa viestintää. Viestintä esimiehiltä työntekijöille koetiin toimivaksi, mutta viestinnässä työntekijöiltä esimiehille oli toivomisen varaa. Yhtiön palaverikäytäntöön ei oltu tyytyväisiä ja sen muokkaukseen oltiin halukkaita, niin esimiesten kuin työntekijöiden puolelta. Yhtiön tavoite on, että kaikki tieto olisi helposti saatavilla Sharepointissa. Tässä ei olla onnistuttu ja vain muu-tama haastatelluista koki osaavansa edes käyttää sitä. Yhtiöltä puuttuu myös selkeä kriisiviestintä ohjeistus, joka koettiin kehittämisen arvoisena asiana.
Tuloksista on tehtävävissä johtopäätös, että arkiviestintä on yhtiössä kohtuullisella tasolla. Tästä huolimatta tuloksista on perusteltavissa, että monissa sisäisen viestinnän asioissa on paljon kehitettävää, jotta ne tukisivat yhtiön johtoa, työntekijöitä ja työntekoa. Tuloksista on havaittavissa myös se, että hyvin monessa asiassa sekä esimiehet, että työntekijät olivat yhtä mieltä siitä, että kehittämistä tarvitaan.
Tuloksien ja johtopäätösten avulla yhtiölle on tehty kehittämissuunnitelma, jonka tarkoituk-sena on luoda yhtiölle kriisiviestintäohje, parantaa viestintää työntekijöiltä esimiehille, viedä paperiton toimisto käytäntöön, uudistaa palaverikäytäntö ja lisätä kasvokkain tapahtuvan viestinnän mahdollisuuksia.