Potentiaalisille hakijoille suunnatun markkinointiviestinnän kehittäminen Karelia-ammattikorkeakoulussa
Tuononen, Tarja (2018)
Tuononen, Tarja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää potentiaalisille hakijoille suunnattua markkinointiviestintää Karelia-ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena oli selvittää, millainen markkinointiviestintä on potentiaalisten hakijoiden mielestä toimivaa ja heidän tarpeitaan palvelevaa ja millainen ei. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millainen on hakijan matka potentiaalisesta hakijasta tutkinto-opiskelijaksi.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa markkinointiviestintää tarkasteltiin hakijamatkamallin avulla ryhmähaastatteluissa satunnaisesti valittujen hakuikäisten pohjoiskarjalaisten nuorten kanssa. Ryhmähaastattelujen lisäksi kehittämisehdotuksia kerättiin Karelian henkilökunnalta heille suunnatun kyselyn avulla. Ryhmähaastattelujen ja kyselyiden vastaukset analysoitiin sisällön analyysinä. Opinnäytetyön tietoperustana oli kotimainen ja ulkomainen digitaalisen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan sekä erityisesti korkeakoulumarkkinointiin ja nuorisokohderyhmään liittyvä tutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin ehdotuksia Karelian markkinointiviestinnän kokonaisuuden parantamiseksi sekä välineiden, esimerkiksi videoiden kehittämiseksi. Lisäksi saatiin tietoa hakijamatkasta ja sen kestosta. Kehittämisehdotukset hyödynnetään Karelian potentiaalisille hakijoille suunnatun markkinointiviestinnän kehittämisohjelmassa.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa markkinointiviestintää tarkasteltiin hakijamatkamallin avulla ryhmähaastatteluissa satunnaisesti valittujen hakuikäisten pohjoiskarjalaisten nuorten kanssa. Ryhmähaastattelujen lisäksi kehittämisehdotuksia kerättiin Karelian henkilökunnalta heille suunnatun kyselyn avulla. Ryhmähaastattelujen ja kyselyiden vastaukset analysoitiin sisällön analyysinä. Opinnäytetyön tietoperustana oli kotimainen ja ulkomainen digitaalisen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan sekä erityisesti korkeakoulumarkkinointiin ja nuorisokohderyhmään liittyvä tutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin ehdotuksia Karelian markkinointiviestinnän kokonaisuuden parantamiseksi sekä välineiden, esimerkiksi videoiden kehittämiseksi. Lisäksi saatiin tietoa hakijamatkasta ja sen kestosta. Kehittämisehdotukset hyödynnetään Karelian potentiaalisille hakijoille suunnatun markkinointiviestinnän kehittämisohjelmassa.