Seikkailupelien käyttöliittymien toteuttaminen
Löfberg, Vera (2018)
Löfberg, Vera
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413821
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin käyttöliittymän suunnitteluun liittyviä ohjeita sekä yleisesti että seikkailupelien näkökulmasta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin työkaluihin, joilla voi toteuttaa seikkailupelin, ja tutkittiin niiden käyttöliittymän muokkausmahdollisuuksia. Aineistoa oli kerätty käyttöliittymää, videopelejä ja seikkailupelejä käsittelevistä teoksista sekä internetsivuilta.
Tämän opinnäytetyön keskeisimpiä tutkimuskysymyksiä ovat, millainen on hyvä käyttöliittymä, kuinka toteutetaan hyvä käyttöliittymä, millaiset käyttöliittymäkäytännöt ovat videopeli- ja seikkailupelikäyttöliittymissä sekä millä pelimoottoreilla voi toteuttaa seikkailupelin.
Opinnäytetyön ohella on kehitetty seikkailupelidemo, jonka käyttöliittymä on toteutettu työn käyttöliittymätietoperustan pohjalta. Pelissä on aloituskenttä sekä ensimmäinen pelikenttä. Opinnäytetyössä käytiin läpi ja tarkasteltiin peliin toteutettuja ominaisuuksia ja sitä, kuinka niihin päädyttiin. Peli on toteutettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä.
Käyttöliittymän selkeys ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa sekä videopelien että tietokoneohjelmien kehityksessä yleisemminkin, ja siihen voi myötävaikuttaa monella tapaa, kuten työstä selvisi. Pelimoottoreista yleisesti parhaimmiksi todettiin Unity ja Unreal Engine, mutta käyttäjän tarve määrittää juuri tälle täydellisen työkalun.
Tämän opinnäytetyön keskeisimpiä tutkimuskysymyksiä ovat, millainen on hyvä käyttöliittymä, kuinka toteutetaan hyvä käyttöliittymä, millaiset käyttöliittymäkäytännöt ovat videopeli- ja seikkailupelikäyttöliittymissä sekä millä pelimoottoreilla voi toteuttaa seikkailupelin.
Opinnäytetyön ohella on kehitetty seikkailupelidemo, jonka käyttöliittymä on toteutettu työn käyttöliittymätietoperustan pohjalta. Pelissä on aloituskenttä sekä ensimmäinen pelikenttä. Opinnäytetyössä käytiin läpi ja tarkasteltiin peliin toteutettuja ominaisuuksia ja sitä, kuinka niihin päädyttiin. Peli on toteutettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä.
Käyttöliittymän selkeys ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa sekä videopelien että tietokoneohjelmien kehityksessä yleisemminkin, ja siihen voi myötävaikuttaa monella tapaa, kuten työstä selvisi. Pelimoottoreista yleisesti parhaimmiksi todettiin Unity ja Unreal Engine, mutta käyttäjän tarve määrittää juuri tälle täydellisen työkalun.