Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen avaimena-johtajan opas
Hyytiä, Mari (2018)
Hyytiä, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313806
Tiivistelmä
Opetushallituksen (2016) laatima varhaiskasvatussuunnitelman perusteet toimii oikeudellisesti velvoittava määräyksenä varhaiskasvatuksessa. Siinä määritellään ensimmäistä kertaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin käsite. Varhaiskasvatuksen organisaatio on kokonaisuudessaan hyvin monitasoinen, ja siinä toimintakulttuurilla on tärkeä merkitys varhaiskasvatuksen työn tavoitteelle ja laadulle. Varhaiskasvatuksen keskiössä on pedagogiikka. Pedagoginen johtajuus on merkittävä johtamisen osaamisalue, jonka katsotaan toimivan myös toimintakulttuurin kehittämisen avaimena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla päiväkodinjohtajien näkemyksiä siitä, miten johtamisen kautta voidaan vaikuttaa toimintakulttuurin kehittämiseen. Tavoitteena oli tuottaa konkreettinen tuotos eli johtajan opas yhteisen toimintakulttuurin luomiseen.
Kehittämisprosessi toteutettiin varhaiskasvatuksen kentältä tulleen kehittämistarpeen mukaan. Prosessi toteutettiin osallistavin menetelmin ja keskeisintä oli avoin vuorovaikutus ja dialogisuus. Tuloksena kehittyi pedagogisen johtajuuden opas sekä toimintakulttuurin vuosikello. Näitä tuotoksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen organisaatiossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla päiväkodinjohtajien näkemyksiä siitä, miten johtamisen kautta voidaan vaikuttaa toimintakulttuurin kehittämiseen. Tavoitteena oli tuottaa konkreettinen tuotos eli johtajan opas yhteisen toimintakulttuurin luomiseen.
Kehittämisprosessi toteutettiin varhaiskasvatuksen kentältä tulleen kehittämistarpeen mukaan. Prosessi toteutettiin osallistavin menetelmin ja keskeisintä oli avoin vuorovaikutus ja dialogisuus. Tuloksena kehittyi pedagogisen johtajuuden opas sekä toimintakulttuurin vuosikello. Näitä tuotoksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen organisaatiossa.