Myyntieräpakkauksen merkitys päivittäistavarakaupan arvoketjussa : Pakkausohje S-ryhmän jalostetuille tuoretuotteille
Plattonen, Heidi (2018)
Plattonen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313774
Tiivistelmä
Pakkauksilla on entistä suurempi rooli S-ryhmän uudessa päivittäistavaralogistiikkakeskuksessa Sipoossa, johtuen pitkälle automatisoiduista prosesseista. Logistiikkakeskuksessa käsiteltävien sekundääri- ja tertiääripakkausten tulee täyttää tietyt vaatimukset, jotka on koottu yhteen S-ryhmän pakkausohjeeseen. Pakkausohjeeseen tarvittiin jalostettuja tuoretuotteita koskeva täydentävä osio, koska sen tuotealueen sekundääripakkaaminen poikkeaa merkittävästi muiden tuotealueiden pakkaamisesta. Jalostettujen tuoretuotteiden pakkausohjeiden lisäksi tavoitteena oli tarkastella ilmiötä koko päivittäistavaroiden arvoketjun näkökulmasta ja löytää mahdollisesti sellainen pakkausratkaisu, joka toimisi kaikilla arvoketjun toimijoilla.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jossa tutkimuskysymyksiin lähdettiin etsimään vastausta teoreettisestä viitekehyksestä löytyneellä pakkauksen tuloskortti työkalulla. Haasteellisimpien myyntieräpakkausten vaatimuksia kartoitettiin tuotantotesteillä. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyitä. Tulosten analysoinnissa painottui kvantitatiiviset analyysimenetelmät.
Tuloksena saatiin tieto S-ryhmän päivittäistavarakaupan arvoketjun toimijoiden tarpeista myyntieräpakkaukselle ja konkreettinen myyntieräpakkausratkaisu, joka tuottaa arvoa koko toimitusketjulle. Nykyiselle pakkausohjeelle saatiin kartoitettua kehityssuunta ja ohjeeseen laadittiin täydentävä kokonaisuus jalostettujen tuoretuotteiden sekundääripakkaamiseen.
Myyntieräpakkauksen merkitys PT toimitusketjussa on suojata tuotetta ja tuottaa arvoa kullekin arvoketjun toimijalle kannattavan liiketoiminnan näkökulmasta. Pakkauksen tuloskortti on menetelmänä toimiva ja sitä voidaan hyödyntää jatkossakin laadittaessa pakkauksiin liittyvää ohjeistusta.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, jossa tutkimuskysymyksiin lähdettiin etsimään vastausta teoreettisestä viitekehyksestä löytyneellä pakkauksen tuloskortti työkalulla. Haasteellisimpien myyntieräpakkausten vaatimuksia kartoitettiin tuotantotesteillä. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyitä. Tulosten analysoinnissa painottui kvantitatiiviset analyysimenetelmät.
Tuloksena saatiin tieto S-ryhmän päivittäistavarakaupan arvoketjun toimijoiden tarpeista myyntieräpakkaukselle ja konkreettinen myyntieräpakkausratkaisu, joka tuottaa arvoa koko toimitusketjulle. Nykyiselle pakkausohjeelle saatiin kartoitettua kehityssuunta ja ohjeeseen laadittiin täydentävä kokonaisuus jalostettujen tuoretuotteiden sekundääripakkaamiseen.
Myyntieräpakkauksen merkitys PT toimitusketjussa on suojata tuotetta ja tuottaa arvoa kullekin arvoketjun toimijalle kannattavan liiketoiminnan näkökulmasta. Pakkauksen tuloskortti on menetelmänä toimiva ja sitä voidaan hyödyntää jatkossakin laadittaessa pakkauksiin liittyvää ohjeistusta.