Varhaiskasvattajien opas viisivuotiaiden lasten tunnekasvatuksesta
Kemppainen, Anniina; Sundman, Klaara (2018)
Kemppainen, Anniina
Sundman, Klaara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313751
Tiivistelmä
Omakohtaisten kokemustemme mukaan varhaiskasvatuksessa ei jää tarpeeksi aikaa lapsen tunteiden huomioinnille ja käsittelylle yhdessä lapsen kanssa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi varhaiskasvattajille suunnattu opas, jonka tarkoituksena on tukea viisivuotiaiden lasten tunnekasvatusta päiväkodin arjessa. Työn kautta pyrittiin lisäämään varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnekasvatuksesta ja tarjoamaan satujen ja tunnevärityskuvien lisäksi erilaisia menetelmiä, joilla toteuttaa tunnekasvatusta käytännössä. Työn päätavoitteena oli luoda viisivuotiaille lapsille sopiva tunnekasvatuskokonaisuus, joka on helppokäyttöinen ja käytännöllinen, jotta jokainen varhaiskasvattaja voi halutessaan käyttää sitä.
Opinnäytetyössä tukeudutaan tietoperustaan, joka käsitteli työllemme keskeisiä teemoja, kuten tunteet, tunne-elämän kehitys, tunnekasvatus sekä työssä määritellään tunnekasvatuksen toteutumista varhaiskasvatuksessa. Keskeisenä teemana työssä oli myös viisivuotiaiden lasten kehitys ja tunne-elämään vaikuttavat tekijät. Lisäksi työssä tuodaan esille narratiivisuuden,satujen ja kuvataidekasvatuksen kautta toteutettavaa tunnekasvatusta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin päiväkodin kanssa. Oppaan kahdeksasta tunnetilasta toteutimme kolme tunnetuokioina. Arviointi pohjautui yhteistyötä tekevän lastentarhaopettajan kanssa sekä lasten antamiin palautteisiin ja meidän henkilökohtaisiin havainnointeihimme, sekä reflektointiin. Lapset tulivat tunnetuokioihin mielellään, olivat innokkaasti toiminnassa mukana ja he antoivat tunnetuokioista positiivista palautetta. Kanssamme yhteistyötä tekevä lastentarhaopettaja, joka oli kaikissa tunnetuokioissa mukana, arvioi tunnekasvatuskokonaisuuden toimivaksi, viisivuotiaita lapsia palvelevaksi ja hyvin päiväkodin arkeen soveltuvaksi. Tunnetuokiokertojen käytännön toteutuksen pohjalta tehtiin mallinnus, joka on liitteenä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä tukeudutaan tietoperustaan, joka käsitteli työllemme keskeisiä teemoja, kuten tunteet, tunne-elämän kehitys, tunnekasvatus sekä työssä määritellään tunnekasvatuksen toteutumista varhaiskasvatuksessa. Keskeisenä teemana työssä oli myös viisivuotiaiden lasten kehitys ja tunne-elämään vaikuttavat tekijät. Lisäksi työssä tuodaan esille narratiivisuuden,satujen ja kuvataidekasvatuksen kautta toteutettavaa tunnekasvatusta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin päiväkodin kanssa. Oppaan kahdeksasta tunnetilasta toteutimme kolme tunnetuokioina. Arviointi pohjautui yhteistyötä tekevän lastentarhaopettajan kanssa sekä lasten antamiin palautteisiin ja meidän henkilökohtaisiin havainnointeihimme, sekä reflektointiin. Lapset tulivat tunnetuokioihin mielellään, olivat innokkaasti toiminnassa mukana ja he antoivat tunnetuokioista positiivista palautetta. Kanssamme yhteistyötä tekevä lastentarhaopettaja, joka oli kaikissa tunnetuokioissa mukana, arvioi tunnekasvatuskokonaisuuden toimivaksi, viisivuotiaita lapsia palvelevaksi ja hyvin päiväkodin arkeen soveltuvaksi. Tunnetuokiokertojen käytännön toteutuksen pohjalta tehtiin mallinnus, joka on liitteenä opinnäytetyössä.