Pitkittäistutkimus: Mäntsälän maine yritysten näkökulmasta : case: Mäntsälän Yrityskehitys Oy
Väätäinen, Jani (2018)
Väätäinen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pitkittäistutkimus Mäntsälän maineesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mäntsälän Yrityskehitys Oy, jonka missio on paikallisen elinkeinoelämän auttamisessa, sekä kehittämisessä. Tavoite tässä opinnäytetyössä oli selvittää Mäntsälän mainetta yritysten näkökulmasta vuonna 2018, verrata sitä aiempiin tutkimustuloksiin vuodelta 2013, sekä tarjota tulevaisuuden tutkimuksia varten lisää taustatietoa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella Mäntsälän Yrityskehitys Oy pystyi hahmottamaan, ovatko he omalta osaltaan onnistuneet kehittämään Mäntsälän mainetta ja pohtimaan, millaisiin asioihin kannattaisi mahdollisesti panostaa tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä esiteltyihin tutkimustuloksiin hankittiin tietoa teemahaastattelulla sekä kyselytutkimuksella. Teemahaastattelun haastateltavana oli Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n markkinointipäällikkö Jyrki Teeriaho. Kyselytutkimukseen vastanneet olivat Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n sidosryhmä yrityksiä. Kyselytutkimus sisälsi 14 kysymystä ja se lähetettiin 173 vastaajalle.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui maineen teoriasta. Tietoa maineen teoriasta hankittiin kirjoista ja internetistä. Kaikki hankittu tieto oli kirjoitettu suomeksi. Tutkimus toteutettiin lähinnä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Teoreettisen tiedon lisäksi opinnäytetyössä käytettiin tietoja muista opinnäytetöistä, yleistä tietoa internetistä, sekä Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n julkaisematonta tietoa.
Teemahaastattelun ja kyselytutkimuksen tuloksista voitiin nähdä, että Mäntsälän maine yritysten näkökulmasta on edelleen hyvä. Mäntsälän Yrityskehitys Oy on pystynyt omalla toiminnallaan tukemaan Mäntsälän maineen positiivista kuvaa. Heidän työskentelyyn ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Yritykset ovat nähneet, että muun muassa viestintä ja avun saanti on ollut laadukasta. Onnistunutta mainekuvaa osaltaan kuvaa myös se, että Mäntsälään on saatu sijoittumaan suuria kansainvälisiä yrityksiä.
Tulosten pohjalta esiin nousseita kehitysideoita olivat infrastruktuurin kehittäminen, sekä palveluiden parantaminen. Näillä toimilla mainekuvaa saataisiin luultavasti entistäkin paremmaksi.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella Mäntsälän Yrityskehitys Oy pystyi hahmottamaan, ovatko he omalta osaltaan onnistuneet kehittämään Mäntsälän mainetta ja pohtimaan, millaisiin asioihin kannattaisi mahdollisesti panostaa tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä esiteltyihin tutkimustuloksiin hankittiin tietoa teemahaastattelulla sekä kyselytutkimuksella. Teemahaastattelun haastateltavana oli Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n markkinointipäällikkö Jyrki Teeriaho. Kyselytutkimukseen vastanneet olivat Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n sidosryhmä yrityksiä. Kyselytutkimus sisälsi 14 kysymystä ja se lähetettiin 173 vastaajalle.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui maineen teoriasta. Tietoa maineen teoriasta hankittiin kirjoista ja internetistä. Kaikki hankittu tieto oli kirjoitettu suomeksi. Tutkimus toteutettiin lähinnä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Teoreettisen tiedon lisäksi opinnäytetyössä käytettiin tietoja muista opinnäytetöistä, yleistä tietoa internetistä, sekä Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n julkaisematonta tietoa.
Teemahaastattelun ja kyselytutkimuksen tuloksista voitiin nähdä, että Mäntsälän maine yritysten näkökulmasta on edelleen hyvä. Mäntsälän Yrityskehitys Oy on pystynyt omalla toiminnallaan tukemaan Mäntsälän maineen positiivista kuvaa. Heidän työskentelyyn ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Yritykset ovat nähneet, että muun muassa viestintä ja avun saanti on ollut laadukasta. Onnistunutta mainekuvaa osaltaan kuvaa myös se, että Mäntsälään on saatu sijoittumaan suuria kansainvälisiä yrityksiä.
Tulosten pohjalta esiin nousseita kehitysideoita olivat infrastruktuurin kehittäminen, sekä palveluiden parantaminen. Näillä toimilla mainekuvaa saataisiin luultavasti entistäkin paremmaksi.