Intraoraalikuvantaminen suuhygienistin työssä : opetusvideo suuhygienistiopiskelijoille bitewing- ja periapikaalikuvantamisesta
Lilja-Hirvensalo, Anna; Lindfors, Ida (2018)
Lilja-Hirvensalo, Anna
Lindfors, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota opetusmateriaali, joka antaa uuden työkalun intraoraalikuvantamisen opetukseen ja toimia välineenä suuhygienistiopiskelijoiden oppimiselle. Opinnäytetyön tavoitteena on videon avulla edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia intraoraalikuvantamiseen. Opetusvideo sisältää bitewing- ja periapikaalikuvantamisen indikaatiot, laatunäkökulman, tarvittavat välineet, ohjeistuksen asiakkaan, reseptoripidikkeen ja kuvareseptorin asettelusta sekä röntgenputken suuntaamisesta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään bitewing- ja periapikaalikuvantamista suuhygienistin työssä sekä oppimista videon avulla ja hyvän opetusvideon kriteerejä. Opinnäytetyössä keskityttiin bitewing- ja periapikaalikuvantamisen asettelutekniikkaan, jonka on todettu olevan puutteellista suuhygienistiopiskelijoilla. Tutkimuksen mukaan suuhygienistiopiskelijoiden yleisin syy intraoraalikuvan uusimiseksi bitewing -kuvantamisen osalta on kuvareseptorin virheellinen asettelu. Periapikaalikuvantamisen apikaalisten alueiden rajautuminen kuvan ulkopuolelle on yleisin syy uusintakuvaan. Suuhygienistien on todettu olevan halukkaita hyödyntämään intraoraalikuvantamisen ammattitaitoa työelämässä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli suuhygienistiopiskelijoille suunnattu opetusvideo bitewing- ja periapikaalikuvantamisesta. Tuotoksella on mahdollista edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia intraoraalikuvantamiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään bitewing- ja periapikaalikuvantamista suuhygienistin työssä sekä oppimista videon avulla ja hyvän opetusvideon kriteerejä. Opinnäytetyössä keskityttiin bitewing- ja periapikaalikuvantamisen asettelutekniikkaan, jonka on todettu olevan puutteellista suuhygienistiopiskelijoilla. Tutkimuksen mukaan suuhygienistiopiskelijoiden yleisin syy intraoraalikuvan uusimiseksi bitewing -kuvantamisen osalta on kuvareseptorin virheellinen asettelu. Periapikaalikuvantamisen apikaalisten alueiden rajautuminen kuvan ulkopuolelle on yleisin syy uusintakuvaan. Suuhygienistien on todettu olevan halukkaita hyödyntämään intraoraalikuvantamisen ammattitaitoa työelämässä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli suuhygienistiopiskelijoille suunnattu opetusvideo bitewing- ja periapikaalikuvantamisesta. Tuotoksella on mahdollista edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia intraoraalikuvantamiseen.