Monetisaatio ilmaisissa mobiilipeleissä : case study - Roller Crash
Kiviaho, Eero (2018)
Kiviaho, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213683
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ilmaisten mobiilipelien monetisaatiota, eli ansaintamallia. Työn tarkoituksena on selvittää mistä ilmaisten mobiilipelien liikevaihto koostuu ja tavoitteena on luoda kehitysehdotuksia Roller Crash mobiilipelin monetisaatioon.
Monetisaation suunnittelussa ja kehitysehdotuksien laatimisessa hyödynnettiin lähteitä, kuten artikkeleita, tutkimuksia ja blogeja. Lähteitä oli tarjolla niukasti ja niiden luotettavuuden kriitinen analysointi osoittautui vaativaksi. Lähteiden lisäksi työssä havannointiin tarkemmin neljää ilmaista mobiilipeliä ja niihin tehtyä monetisaatiota. Opinnäytetyön Case Studyssa käsiteltiin Roller Crashin monetisaation kehittämistä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että ilmaisten mobiilipelien liikevaihto koostuu mainoksista, pelinsisäisistä ostoksista tai niiden sekoituksesta. Tutkimuksessa selvisi, että ilmaiset mobiilipelit ovat liikevaihdoltaan ja pelaajamäärältään valtavia. Tutkittavien pelien monetisaatiota arvioitaessa huomattiin suuntausta mainospainotteisista peleistä pelinsisäisiin ostoksiin painottuviin. Tutkimuksessa selvisi, että Roller Crashissa oli jo valmiiksi tehty oikeita asioita, mutta monetisaatiota pystyttiin kuitenkin vielä kehittämään.
Opinnäytetyössä todettiin, että ilmaisten mobiilipelien monetisaatiot voivat olla hyvinkin erilaisia. Hyvin suunnitellulla monetisaatiolla pystytään saamaan lisäarvoa irti ei-maksavista käyttäjistä. Tulevaisuudessa mobiilipelien monetisaatio tulee muuttumaan ja pelin jatkokehityksessä pitää olla tarpeen vaatiessa valmis siirtämään monetisaation painotusta.
Monetisaation suunnittelussa ja kehitysehdotuksien laatimisessa hyödynnettiin lähteitä, kuten artikkeleita, tutkimuksia ja blogeja. Lähteitä oli tarjolla niukasti ja niiden luotettavuuden kriitinen analysointi osoittautui vaativaksi. Lähteiden lisäksi työssä havannointiin tarkemmin neljää ilmaista mobiilipeliä ja niihin tehtyä monetisaatiota. Opinnäytetyön Case Studyssa käsiteltiin Roller Crashin monetisaation kehittämistä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että ilmaisten mobiilipelien liikevaihto koostuu mainoksista, pelinsisäisistä ostoksista tai niiden sekoituksesta. Tutkimuksessa selvisi, että ilmaiset mobiilipelit ovat liikevaihdoltaan ja pelaajamäärältään valtavia. Tutkittavien pelien monetisaatiota arvioitaessa huomattiin suuntausta mainospainotteisista peleistä pelinsisäisiin ostoksiin painottuviin. Tutkimuksessa selvisi, että Roller Crashissa oli jo valmiiksi tehty oikeita asioita, mutta monetisaatiota pystyttiin kuitenkin vielä kehittämään.
Opinnäytetyössä todettiin, että ilmaisten mobiilipelien monetisaatiot voivat olla hyvinkin erilaisia. Hyvin suunnitellulla monetisaatiolla pystytään saamaan lisäarvoa irti ei-maksavista käyttäjistä. Tulevaisuudessa mobiilipelien monetisaatio tulee muuttumaan ja pelin jatkokehityksessä pitää olla tarpeen vaatiessa valmis siirtämään monetisaation painotusta.