Myynnin vaikutuskeinot tavaratalon asiakaspalvelutilanteissa
Aalto, Annukka (2018)
Aalto, Annukka
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213648
Tiivistelmä
Ammattimaisen myyntityön arvostus ja sitä myötä myös sen vaatimustaso ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Kaikki tieto tuotteista on nyt asiakkaiden helposti saatavilla, joten myyjän on löydettävä muita keinoja vaikuttaa asiakkaan ostopäätöksiin. Myynnin psykologiaan perehtyminen ja eri vaikutuskeinojen sisäistäminen antavat myyjälle mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja menestyä alalla sen kovasta kilpailusta huolimatta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää tavaratalolle myyjien osaamista kehittävä koulutus, joka ohjaa käyttämään myynnin psykologisia vaikutuskeinoja myyntitilanteissa. Tarkoituksena oli rakentaa koulutus niin, että se herättäisi myyjissä uudenlaista intoa myyntiä kohtaan ja tätä kautta auttaisi myös saavuttamaan parempia tuloksia.
Ennen koulutuksen toteuttamista oli välttämätöntä perehtyä myynnin psykologian perusteisiin ja erilaisiin vaikutuskeinoihin teoriassa. Opinnäytetyö koostuukin kahdesta eri osasta, teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta koulutusosuudesta. Teoriaosuuden alussa avataan lyhyesti myyntipsykologiaa käsitteenä, jonka jälkeen edetään toimeksiantajayrityksen kannalta olennaisiin myynnin vaikutuskeinoihin. Tärkeänä edellytyksenä näiden keinojen hyödyntämiselle on tunneäly, josta kerrotaan teoriaosuuden lopussa.
Koulutus pidettiin niille kosmetiikkaosaston myyjille, jotka olivat kyseisenä päivänä työvuorossa. Lisäksi koulutuksiin osallistui osaston esimiehiä ja tavaratalon johtaja. Koulutus oli sen saaman palautteen mukaan kaikkien osallistujien mielestä onnistunut ja hyödyllinen. Opinnäytetyön voidaan katsoa päässeen tavoitteisiinsa, sillä myyjät myös kertoivat saaneensa lisää intoa ja näkökulmia omaan myyntityöhönsä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää tavaratalolle myyjien osaamista kehittävä koulutus, joka ohjaa käyttämään myynnin psykologisia vaikutuskeinoja myyntitilanteissa. Tarkoituksena oli rakentaa koulutus niin, että se herättäisi myyjissä uudenlaista intoa myyntiä kohtaan ja tätä kautta auttaisi myös saavuttamaan parempia tuloksia.
Ennen koulutuksen toteuttamista oli välttämätöntä perehtyä myynnin psykologian perusteisiin ja erilaisiin vaikutuskeinoihin teoriassa. Opinnäytetyö koostuukin kahdesta eri osasta, teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta koulutusosuudesta. Teoriaosuuden alussa avataan lyhyesti myyntipsykologiaa käsitteenä, jonka jälkeen edetään toimeksiantajayrityksen kannalta olennaisiin myynnin vaikutuskeinoihin. Tärkeänä edellytyksenä näiden keinojen hyödyntämiselle on tunneäly, josta kerrotaan teoriaosuuden lopussa.
Koulutus pidettiin niille kosmetiikkaosaston myyjille, jotka olivat kyseisenä päivänä työvuorossa. Lisäksi koulutuksiin osallistui osaston esimiehiä ja tavaratalon johtaja. Koulutus oli sen saaman palautteen mukaan kaikkien osallistujien mielestä onnistunut ja hyödyllinen. Opinnäytetyön voidaan katsoa päässeen tavoitteisiinsa, sillä myyjät myös kertoivat saaneensa lisää intoa ja näkökulmia omaan myyntityöhönsä.