RESTO2018 - Alumnipäivän suunnittelu, toteutus ja markkinointi
Kivioja, Eveliina (2018)
Kivioja, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213610
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Resto2018-tietotaitokilpailuiden yhteydessä järjestettävä Alumnipäivä-tapahtuma, sekä suunnitella ja toteuttaa tapahtuman markkinointi. Tapahtuma toteutettiin ensimmäistä kertaa, ja se järjestettiin Helsingissä maaliskuussa 2018. Kilpailuun osallistui 11 kilpailijaa. Opinnäytetyön tavoitteina oli tapahtumatuotannon näkökulmasta suunnitella ja toteuttaa onnistunut tapahtuma, organisoida käytännön järjestelyiltään toimiva tapahtuma, sekä markkinoida tapahtumaa onnistuneesti. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään onnistuneen tapahtuman suunnittelua ja toteutusta, sekä tapahtuman järjestämisprosessia. Tietoperusta käsittelee onnistuneen tapahtuman lähtökohtia, tapahtumaprosessin vaiheita sekä tapahtumamarkkinointia. Toiminnallinen osuus kuvaa Alumnipäivän suunnittelua, toteutusta sekä markkinointia, ja etenee teoriaosuudessa kuvatulla tavalla.
Tapahtuman onnistumista mitattiin opinnäytetyössä Vallon ja Häyrisen (2016) Onnistuneen tapahtuman mallin avulla. Tapahtumajärjestelyiden sujuvuutta mitattiin aikataulutuksen, budjetin ja SWOT-analyysin, eli riskiarvioiden toteutumisen näkökulmasta. Lisäksi markkinoinnin onnistumisessa mittaamisen menetelmänä käytettiin tilastoja siitä, kuinka paljon markkinoinnilla tavoitettiin näkyvyyttä. Näiden menetelmien näkökulmasta Alumnipäivän tapahtumajärjestelyt olivat onnistuneet, ja opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Tuloksena syntyi toimiva malli uudelle tapahtumalle, jota voidaan hyödyntää Alumnipäivän järjestelyissä tulevina vuosina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään onnistuneen tapahtuman suunnittelua ja toteutusta, sekä tapahtuman järjestämisprosessia. Tietoperusta käsittelee onnistuneen tapahtuman lähtökohtia, tapahtumaprosessin vaiheita sekä tapahtumamarkkinointia. Toiminnallinen osuus kuvaa Alumnipäivän suunnittelua, toteutusta sekä markkinointia, ja etenee teoriaosuudessa kuvatulla tavalla.
Tapahtuman onnistumista mitattiin opinnäytetyössä Vallon ja Häyrisen (2016) Onnistuneen tapahtuman mallin avulla. Tapahtumajärjestelyiden sujuvuutta mitattiin aikataulutuksen, budjetin ja SWOT-analyysin, eli riskiarvioiden toteutumisen näkökulmasta. Lisäksi markkinoinnin onnistumisessa mittaamisen menetelmänä käytettiin tilastoja siitä, kuinka paljon markkinoinnilla tavoitettiin näkyvyyttä. Näiden menetelmien näkökulmasta Alumnipäivän tapahtumajärjestelyt olivat onnistuneet, ja opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Tuloksena syntyi toimiva malli uudelle tapahtumalle, jota voidaan hyödyntää Alumnipäivän järjestelyissä tulevina vuosina.