Cross-platform game development
Skyttä, Riku (2018)
Skyttä, Riku
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213577
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia alustariippumatonta pelinkehitystä, suorittaa internetkysely pelialalla työskentelevien parissa siitä, mitä mieltä he ovat alustariippumattomasta kehityksestä, sekä kirjoittaa omia kokemuksia ja ohjeita sen parissa työskentelystä.
Teoriaosuudessa tutkittiin, mitä alustariippumaton kehitys on yleisesti, vertailtiin erilaisia alustariippumattomaan kehitykseen soveltuvia pelimoottoreita, sekä käytiin läpi alustariippumattomaan kehitykseen liittyviä ongelmia ja spesifikaatioita. Tuloksena lista erilaisista alusta-riippumattomista pelimoottoreista ja niiden eroista, sekä mitä tulee ottaa huomioon tietyille alustoille kehittäessä, kuten lisälaitteiden yhteensopivuus ja kuvasuhde. Analyysi myös alusta kohtaisesta testaamisesta ja alustojen minimi testiympäristöistä.
Kysely suoritettiin Google Forms -palvelun kautta, ja se jaettiin IGDA Finland -järjestön Facebook -sivulla. Kyselyyn vastasi yhteensä kymmenen henkilöä, joista suurin osa oli ohjelmoijia. Valitettavasti yksikään graafikko ei vastannut, joten tuloksia graafikon näkökulmasta ei saatu. Yhdeksänkymmentä prosenttia kyselyyn vastanneista oli itse työskennellyt alustariippumattoman kehityksen parissa useilla eri alustoilla. Suosituimmat alustat olivat Android ja iOS. Unity oli ylivoimaisesti suosituin pelimoottori. Kyselyyn vastanneet olivat pääosin sitä mieltä, että alustariippumaton kehitys on tärkeä pelialan tulevaisuuden kannalta, sillä sen avulla pientenkin studioiden pelit voivat saavuttaa ison yleisön, kun peli on saatavilla usealle eri alustalle.
Työskentelyn tukena toimi seitsemän viikkoa kestävä työharjoittelu. Työharjoittelun tavoitteena oli kääntää yrityksen kehittämä mobiilipeli Android ja iOS -alustoilta tukemaan WebGL -alustaa. Peli on kehitetty käyttäen Unity pelimoottoria, jossa on sisäänrakennettu tuki alustariippumattomalle kehitykselle ja WebGL alustalle, joten pelimoottoria ei tarvinnut vaihtaa. Kooditasolla projektia tuli muokata siten, että peli saadaan kääntymään niin, että sitä voidaan pelata ja testata internet selaimella. Tästä testauksesta kirjoitettiin raportti, joka piti sisällään ohjeita siitä, mitä vaatimuksia ja rajoitteita WebGL -kehityksessä on, mitkä kaikki ominaisuudet eivät toimi samoin, kuin mobiilialustoilla ja mitä tulee ottaa huomioon, kun kehitys kohdistuu WebGL -alustalle. Peli saatiin toimimaan niin, että sitä pystyi pelaamaan verkkoselaimella ja peli tallentui selaimen välimuistiin. Alkuperäinen tallennusfunktio, pelin sisäiset ostot ja analytiikka eivät toimineet WebGL -alustalla.
Lopullinen tulos on kattava dokumentti alustariippumattomasta kehityksestä, jota voidaan käyttää oppaana kehitys projektin aloittamiseen ja löytämään neuvoja siitä, miten jotkin asiat toimivat tietyillä aluistoilla. Siitä näkee myös pelikehittäjien mielipiteen alustariippumattomasta kehityksestä nykyään.
Teoriaosuudessa tutkittiin, mitä alustariippumaton kehitys on yleisesti, vertailtiin erilaisia alustariippumattomaan kehitykseen soveltuvia pelimoottoreita, sekä käytiin läpi alustariippumattomaan kehitykseen liittyviä ongelmia ja spesifikaatioita. Tuloksena lista erilaisista alusta-riippumattomista pelimoottoreista ja niiden eroista, sekä mitä tulee ottaa huomioon tietyille alustoille kehittäessä, kuten lisälaitteiden yhteensopivuus ja kuvasuhde. Analyysi myös alusta kohtaisesta testaamisesta ja alustojen minimi testiympäristöistä.
Kysely suoritettiin Google Forms -palvelun kautta, ja se jaettiin IGDA Finland -järjestön Facebook -sivulla. Kyselyyn vastasi yhteensä kymmenen henkilöä, joista suurin osa oli ohjelmoijia. Valitettavasti yksikään graafikko ei vastannut, joten tuloksia graafikon näkökulmasta ei saatu. Yhdeksänkymmentä prosenttia kyselyyn vastanneista oli itse työskennellyt alustariippumattoman kehityksen parissa useilla eri alustoilla. Suosituimmat alustat olivat Android ja iOS. Unity oli ylivoimaisesti suosituin pelimoottori. Kyselyyn vastanneet olivat pääosin sitä mieltä, että alustariippumaton kehitys on tärkeä pelialan tulevaisuuden kannalta, sillä sen avulla pientenkin studioiden pelit voivat saavuttaa ison yleisön, kun peli on saatavilla usealle eri alustalle.
Työskentelyn tukena toimi seitsemän viikkoa kestävä työharjoittelu. Työharjoittelun tavoitteena oli kääntää yrityksen kehittämä mobiilipeli Android ja iOS -alustoilta tukemaan WebGL -alustaa. Peli on kehitetty käyttäen Unity pelimoottoria, jossa on sisäänrakennettu tuki alustariippumattomalle kehitykselle ja WebGL alustalle, joten pelimoottoria ei tarvinnut vaihtaa. Kooditasolla projektia tuli muokata siten, että peli saadaan kääntymään niin, että sitä voidaan pelata ja testata internet selaimella. Tästä testauksesta kirjoitettiin raportti, joka piti sisällään ohjeita siitä, mitä vaatimuksia ja rajoitteita WebGL -kehityksessä on, mitkä kaikki ominaisuudet eivät toimi samoin, kuin mobiilialustoilla ja mitä tulee ottaa huomioon, kun kehitys kohdistuu WebGL -alustalle. Peli saatiin toimimaan niin, että sitä pystyi pelaamaan verkkoselaimella ja peli tallentui selaimen välimuistiin. Alkuperäinen tallennusfunktio, pelin sisäiset ostot ja analytiikka eivät toimineet WebGL -alustalla.
Lopullinen tulos on kattava dokumentti alustariippumattomasta kehityksestä, jota voidaan käyttää oppaana kehitys projektin aloittamiseen ja löytämään neuvoja siitä, miten jotkin asiat toimivat tietyillä aluistoilla. Siitä näkee myös pelikehittäjien mielipiteen alustariippumattomasta kehityksestä nykyään.