Digitaalisen infonäyttöjärjestelmän käyttö : Lahden ammattikorkeakoulun Mukkulankadun kampus
Lahtinen, Joona (2018)
Lahtinen, Joona
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113499
Tiivistelmä
Mukkulankadun uudelle M19 kampukselle tulee syksyllä 2018 käyttöön digitaalisista näytöistä rakentuva infojärjestelmä. LAMK:in tavoitteena on suunnitella järjestelmän sisältöä ja käyttöä niin, että se vastaisi opiskelijoiden ja henkilöstön näkemyksiä. Lahden Ammattikorkeakoululla on organisaatiossaan useita eri toimijoita, joilla on olemassa oleva motiivi viestiä omaa sisältöään infonäyttöjen avulla. Myös opiskelijoilla sekä henkilöstöllä on omat mielipiteensä asiasta.
Selvittämällä muiden eri alojen toimijoiden tapoja käyttää infonäyttöjärjestelmiä, löysimme uusia ja yllättäviä ratkaisuja, joista lähdettiin rakentamaan lamkilaista näkemystä viestinnän sisällöstä. Kartoituksessa huomioitiin kohteita kuten käyttötarkoitus, käyttömäärä, asiakastyytyväisyys, haasteet ja ongelmat sekä niiden ratkaisut. Näiden pohjalta rakennettiin opiskelija/henkilöstökysely, jossa vastaajat pääsivät kertomaan mielipiteensä ja ideansa järjestelmän käytön suhteen.
Arvioinnin ja kyselyn perusteella syntyi selkeä kuva lamkilaisesta tavasta tuottaa sisältöä. Näkemys jakautuu kahteen osioon: infonäytöt yleisesti ja infonäytöt lamkilaisten mukaan. Infonäyttöjen käyttöön yleisesti vaikuttavat teemat ovat ajankohtaisuus, tarkkuus ja olennaisuus. Jokainen näistä teemoista näyttäytyi enemmän tai vähemmän kaikkien eri toimijoiden tavoissa. Myös lamkilaisen näkemyksen ymmärrys on tärkeää, jotta infonäyttöjärjestelmä vastaisi sille määriteltyjä odotuksia ja kykenisi parantamaan opiskelu- ja työympäristön toimivuutta.
Selvittämällä muiden eri alojen toimijoiden tapoja käyttää infonäyttöjärjestelmiä, löysimme uusia ja yllättäviä ratkaisuja, joista lähdettiin rakentamaan lamkilaista näkemystä viestinnän sisällöstä. Kartoituksessa huomioitiin kohteita kuten käyttötarkoitus, käyttömäärä, asiakastyytyväisyys, haasteet ja ongelmat sekä niiden ratkaisut. Näiden pohjalta rakennettiin opiskelija/henkilöstökysely, jossa vastaajat pääsivät kertomaan mielipiteensä ja ideansa järjestelmän käytön suhteen.
Arvioinnin ja kyselyn perusteella syntyi selkeä kuva lamkilaisesta tavasta tuottaa sisältöä. Näkemys jakautuu kahteen osioon: infonäytöt yleisesti ja infonäytöt lamkilaisten mukaan. Infonäyttöjen käyttöön yleisesti vaikuttavat teemat ovat ajankohtaisuus, tarkkuus ja olennaisuus. Jokainen näistä teemoista näyttäytyi enemmän tai vähemmän kaikkien eri toimijoiden tavoissa. Myös lamkilaisen näkemyksen ymmärrys on tärkeää, jotta infonäyttöjärjestelmä vastaisi sille määriteltyjä odotuksia ja kykenisi parantamaan opiskelu- ja työympäristön toimivuutta.