Laivan ikkunoiden mitoitus : lasinpaksuuden laskeminen
Tuominen, Teemu (2018)
Tuominen, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113444
Tiivistelmä
Ikkunoiden mitoittaminen on aikaa vievää työtä, jonka suunnittelijat ovat aikaisemmin tehneet pitkälti käsin laskemalla. Laivanrakennuksessa kaikki mitoitukset ja laskelmat tulee olla viranomaisten hyväksymiä. Viranomaiset voivat jakaa tehtäviä tarkastuksia myös luokituslaitoksille, jotka yhdessä viranomaisten kanssa katsastavat lopulta rakennetun laivan.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meyer Turku Oy:lle. Työn tavoitteena oli luoda Excel-työkalu laivan ikkunoiden painelasien paksuuden mitoittamista varten ja todeta työkalun toimivuus laskemalla eri ikkunatyypeistä muutamia esimerkkejä eri kohdista laivaa. Työkalussa käytettävät kaavat tehtiin noudattaen DNVGL-luokituslaitoksen tapaa laskea ikkunoiden
lasinpaksuuksia.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä sisustussuunnitteluosaston toimintatapoja ja prosesseja, erityisesti ikkunasuunnittelun eri vaiheita. Seuraavaksi otettiin selvää merenkulkua ja ikkunoiden suunnittelua koskevista säännöistä ja määräyksistä. Viimeisenä teoriaosuudessa tutkittiin lasin ominaisuuksia ja eri lasityyppejä.
Työn tuloksena saatiin toimiva laskentatyökalu, jonka avulla pystytään viranomaisten hyväksymällä tavalla laskemaan lasinpaksuuksia laivan jokaisesta kohdasta. Työkalu nopeuttaa ikkunasuunnitteluprosessia laskentavaiheessa, joka muuten veisi paljon aikaa. Työn teoriaosuuteen on kerätty paljon hyödyllistä tietoa, jota voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi perehdytysmateriaalina.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meyer Turku Oy:lle. Työn tavoitteena oli luoda Excel-työkalu laivan ikkunoiden painelasien paksuuden mitoittamista varten ja todeta työkalun toimivuus laskemalla eri ikkunatyypeistä muutamia esimerkkejä eri kohdista laivaa. Työkalussa käytettävät kaavat tehtiin noudattaen DNVGL-luokituslaitoksen tapaa laskea ikkunoiden
lasinpaksuuksia.
Opinnäytetyö aloitettiin selvittämällä sisustussuunnitteluosaston toimintatapoja ja prosesseja, erityisesti ikkunasuunnittelun eri vaiheita. Seuraavaksi otettiin selvää merenkulkua ja ikkunoiden suunnittelua koskevista säännöistä ja määräyksistä. Viimeisenä teoriaosuudessa tutkittiin lasin ominaisuuksia ja eri lasityyppejä.
Työn tuloksena saatiin toimiva laskentatyökalu, jonka avulla pystytään viranomaisten hyväksymällä tavalla laskemaan lasinpaksuuksia laivan jokaisesta kohdasta. Työkalu nopeuttaa ikkunasuunnitteluprosessia laskentavaiheessa, joka muuten veisi paljon aikaa. Työn teoriaosuuteen on kerätty paljon hyödyllistä tietoa, jota voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi perehdytysmateriaalina.