Osaaminen näkyväksi lastensuojelussa : lastenkotityöntekijöiden täydennyskoulutustarpeiden selvitys osaamisen kehittämiseksi
Seppälä, Hanna (2018)
Seppälä, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113437
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina Turun kaupungin lastensuojelun sijaishuollon käyttöön. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää, mitä ammatillisia täydennyskoulutuksia lastensuojelulaitosten työntekijät ovat saaneet ja ennen kaikkea sitä, mitä koulutusta he kokevat tarvitsevansa työnsä ja osaamisensa tueksi. Tavoitteena on, että tuotettua tietoa hyödynnetään tulevia täydennyskoulutuksia suunniteltaessa. Kehittämisprojektin teoreettinen viitekehys on rakentunut osaamisen johtamisen ja -kehittämisen näkökulmasta.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus eli koulutusselvitys toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin kokonaistutkimuksena. Sähköinen kysely lähetettiin kaikille Turun kaupungin lastensuojelulaitosten asiakastyötä tekeville työntekijöille (N=170, n=91). Tutkimuksen aineisto analysoitiin Webropol- ja Excel-ohjelmien avulla ennen tulosten tulkitsemista.
Aineistosta selvisi, että vastaajat ovat saaneet eniten kriisi-interventioihin liittyvää menetelmäkoulutusta (TCI ja Avekki) sekä nuorisopsykiatrista osaamista vahvistavaa koulutusta (RESME). Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että lähes 80% vastaajista kokee tarvitsevansa enemmän psykiatrista osaamista vahvistavaa koulutusta jatkossakin. Tutkimuksen myötä hankittu tieto saatetaan laitosjohtajien ja Hyvinvointitoimialan hallinnon tiedoksi ja sitä hyödynnetään jatkossa koulutussuunnittelussa.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus eli koulutusselvitys toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin kokonaistutkimuksena. Sähköinen kysely lähetettiin kaikille Turun kaupungin lastensuojelulaitosten asiakastyötä tekeville työntekijöille (N=170, n=91). Tutkimuksen aineisto analysoitiin Webropol- ja Excel-ohjelmien avulla ennen tulosten tulkitsemista.
Aineistosta selvisi, että vastaajat ovat saaneet eniten kriisi-interventioihin liittyvää menetelmäkoulutusta (TCI ja Avekki) sekä nuorisopsykiatrista osaamista vahvistavaa koulutusta (RESME). Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että lähes 80% vastaajista kokee tarvitsevansa enemmän psykiatrista osaamista vahvistavaa koulutusta jatkossakin. Tutkimuksen myötä hankittu tieto saatetaan laitosjohtajien ja Hyvinvointitoimialan hallinnon tiedoksi ja sitä hyödynnetään jatkossa koulutussuunnittelussa.