Kuvakerronnan kehitys videopeleissä : Case: Dragon Age
Lilja, Anni (2018)
Lilja, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113414
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään kolmen eri pelin välianimaatioita ja vertaillaan
niiden kameratyötä, asetelmallisuutta, visuaalista kerrontaa sekä sitä,
miten nämä ovat kehittyneet kolmen pelien myötä. Työssä käsitellään
myös videopelien tarinankerronnan historiaa, välianimaatioiden teknistä
taustaa sekä elokuvallisuuden teknisiä asioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä siihen, miten välianimaatioiden
kuvakerronta on kehittynyt kuvateknisistä näkökulmista katsoen, ja käydä
läpi elokuvakerronnan oleellisimpia tekniikoita. Opinnäytetyössä käydään
läpi välianimaatioiden tekoprosessia suunnitteluvaiheesta
animointivaiheeseen.
Opinnäytetyö sisältää CASE-osion, jossa katsotaan kolme välianimaatiota
ja analysoidaan näissä käytetyt kameratekniikat, leikkaukset ja visuaalinen
kerronta hyödyntäen työssä mainittuja tekniikoita. Valittujen
välianimaatioiden on tarkoitus havainnoida visuaalisen tarinankerronnan
kehitystä videopelien välianimaatioissa muutamien vuosien sisällä.
niiden kameratyötä, asetelmallisuutta, visuaalista kerrontaa sekä sitä,
miten nämä ovat kehittyneet kolmen pelien myötä. Työssä käsitellään
myös videopelien tarinankerronnan historiaa, välianimaatioiden teknistä
taustaa sekä elokuvallisuuden teknisiä asioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä siihen, miten välianimaatioiden
kuvakerronta on kehittynyt kuvateknisistä näkökulmista katsoen, ja käydä
läpi elokuvakerronnan oleellisimpia tekniikoita. Opinnäytetyössä käydään
läpi välianimaatioiden tekoprosessia suunnitteluvaiheesta
animointivaiheeseen.
Opinnäytetyö sisältää CASE-osion, jossa katsotaan kolme välianimaatiota
ja analysoidaan näissä käytetyt kameratekniikat, leikkaukset ja visuaalinen
kerronta hyödyntäen työssä mainittuja tekniikoita. Valittujen
välianimaatioiden on tarkoitus havainnoida visuaalisen tarinankerronnan
kehitystä videopelien välianimaatioissa muutamien vuosien sisällä.