Pedagogisen ict-mentorin työn haasteita ja oivalluksia
Salo, Saara (2018)
Salo, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113398
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Espoossa vuonna 2016 päättyneeseen Kehittyvät toimintakulttuurit-hankkeeseen, jossa 52 esiopettajasta koulutettiin pedagogisia ict-mentoreita. Koulutuksessa keskityttiin opetusteknologisten välineiden pedagogiseen käyttöön esiopetusikäisten lasten kanssa ja koulutuksen jälkeen pedagogisten ict-mentoreiden tehtävänä oli jakaa tietotaitoaan Espoon muille esiopettajalla vertaismentoroinnin menetelmällä.
Pedagogisia ict-mentoreita haastattelemalla kerättiin tietoa mentorointityön sujumisesta, tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta ja oppimisesta esiopettajan työn ohessa ja niihin liittyvistä henkilökohtaisista ja organisaatiotason haasteista. Samalla pyrittiin kartoittamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttämistä esiopetusryhmissä ja muissa päiväkotiryhmissä sekä siihen liittyvien asenteiden muutoksesta. Lisäksi vertaismentoroinnin toimivuutta varhaiskasvatustyön kehittämismenetelmänä arvioitiin mentorien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla 8 pedagogista ict-mentoria eri päivähoitoalueilta. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Aineiston perusteella todettiin, että mentorointityö kuormittaa ja vie aikaa esiopettajilta ja muulta varhaiskasvatushenkilöstöltä, mutta myös palvelee tarkoitustaan. Vertaisryhmämentorointi on onnistunut muuttamaan sekä mentorien että muiden esiopettajien asenteita avoimemmiksi tieto- ja viestintäteknologian suhteen ja lisännyt sen käyttöä esiopetusryhmissä. Mentoroinnin suurimpia haasteita ovat olleet tietoteknisten laitteiden toimimattomuus sekä resurssi- ja aikapulasta johtuvat ongelmat, joiden vuoksi opettajien mahdollisuudet osallistua mentorointiin ovat olleet vaihtelevia.
Pedagogisia ict-mentoreita haastattelemalla kerättiin tietoa mentorointityön sujumisesta, tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta ja oppimisesta esiopettajan työn ohessa ja niihin liittyvistä henkilökohtaisista ja organisaatiotason haasteista. Samalla pyrittiin kartoittamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttämistä esiopetusryhmissä ja muissa päiväkotiryhmissä sekä siihen liittyvien asenteiden muutoksesta. Lisäksi vertaismentoroinnin toimivuutta varhaiskasvatustyön kehittämismenetelmänä arvioitiin mentorien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla 8 pedagogista ict-mentoria eri päivähoitoalueilta. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Aineiston perusteella todettiin, että mentorointityö kuormittaa ja vie aikaa esiopettajilta ja muulta varhaiskasvatushenkilöstöltä, mutta myös palvelee tarkoitustaan. Vertaisryhmämentorointi on onnistunut muuttamaan sekä mentorien että muiden esiopettajien asenteita avoimemmiksi tieto- ja viestintäteknologian suhteen ja lisännyt sen käyttöä esiopetusryhmissä. Mentoroinnin suurimpia haasteita ovat olleet tietoteknisten laitteiden toimimattomuus sekä resurssi- ja aikapulasta johtuvat ongelmat, joiden vuoksi opettajien mahdollisuudet osallistua mentorointiin ovat olleet vaihtelevia.