Yhdessä oppien kohti tulevaisuutta : mentorointi osaamisen kehittämisen välineenä
Pohjankukka, Pauliina (2018)
Pohjankukka, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113392
Tiivistelmä
Tämä kuntoutuksen YAMK-opintojen aikana toteutettu opinnäytetyö toteutui työelämälähtöisenä kehittämistehtävänä Turun kaupungin Lääkinnälliselle kuntoutukselle. Sen tavoitteena oli uudistaa Lääkinnällisen kuntoutuksen osaamisen kehittämisen toimintamalleja sekä edistää niiden käyttöönottoa. Kehittämistehtävän tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin mentorointiohjelma. Kehittämistehtävä toteutettiin soveltaen realistisen evaluaation periaatteita ja sen aikana selvitettiin mentoroinnin vaikutuksia osaamisen kehittymiseen sekä hiljaisen tiedon jakamiseen. Lisäksi tarkasteltiin, miten mentorointia tulisi toteuttaa, jotta se edistäisi osaamisen kehittymistä mahdollisimman hyvin.
Syksyn 2017 – kevään 2018 aikana toteutettiin kuuden kuukauden mittainen osaamisen kehittämiseen tähtäävä mentorointiohjelma, johon osallistui viisi mentorointiparia. Mentorointiohjelmaan sisältyi ohjatut yhteiset alku-, puoliväli- ja lopputapaamiset. Lisäksi mentorointiparit toteuttivat 5-10 keskinäistä mentorointikertaa ohjelman aikana. Tutkimusaineisto koostui mentorointiparien mentorointisopimuksista, osallistujien oppimispäiväkirjoista, lopputapaamisessa toteutetusta Learning Café – materiaalista sekä projektipäällikön oppimispäiväkirjasta. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella toteutettu mentorointiohjelma soveltuu hyvin osaamisen kehittämiseen, muutamia kehittämisehdotuksia on tulosten pohjalta esitetty. Mentoroinnin todettiin edistävän osaamisen kehittymistä monipuolisesti. Se vahvisti aiempaa osaamista, edisti uuden oppimista sekä tiedon ja osaamisen soveltamista. Mentoroinnille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisen lisäksi mentorointi vahvisti osallistujien mielikuvaa omasta osaamisestaan ja edisti työyhteisön keskustelukulttuuria. Yhdessä tekeminen ja toiminnallisuus olivat keskeisiä tekijöitä hiljaisen tiedon -ja osaamisen jakamisessa.
Kehittämistehtävän tuloksia hyödynnetään jatkossa siten, että mentoroinnista tulee uusi, pysyvä toimintamalli, jonka avulla kehitetään Lääkinnällisen kuntoutuksen henkilökunnan osaamista. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa työyhteisöissä mentorointiohjelmia suunniteltaessa tai toteutettaessa.
Syksyn 2017 – kevään 2018 aikana toteutettiin kuuden kuukauden mittainen osaamisen kehittämiseen tähtäävä mentorointiohjelma, johon osallistui viisi mentorointiparia. Mentorointiohjelmaan sisältyi ohjatut yhteiset alku-, puoliväli- ja lopputapaamiset. Lisäksi mentorointiparit toteuttivat 5-10 keskinäistä mentorointikertaa ohjelman aikana. Tutkimusaineisto koostui mentorointiparien mentorointisopimuksista, osallistujien oppimispäiväkirjoista, lopputapaamisessa toteutetusta Learning Café – materiaalista sekä projektipäällikön oppimispäiväkirjasta. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella toteutettu mentorointiohjelma soveltuu hyvin osaamisen kehittämiseen, muutamia kehittämisehdotuksia on tulosten pohjalta esitetty. Mentoroinnin todettiin edistävän osaamisen kehittymistä monipuolisesti. Se vahvisti aiempaa osaamista, edisti uuden oppimista sekä tiedon ja osaamisen soveltamista. Mentoroinnille asetettujen oppimistavoitteiden saavuttamisen lisäksi mentorointi vahvisti osallistujien mielikuvaa omasta osaamisestaan ja edisti työyhteisön keskustelukulttuuria. Yhdessä tekeminen ja toiminnallisuus olivat keskeisiä tekijöitä hiljaisen tiedon -ja osaamisen jakamisessa.
Kehittämistehtävän tuloksia hyödynnetään jatkossa siten, että mentoroinnista tulee uusi, pysyvä toimintamalli, jonka avulla kehitetään Lääkinnällisen kuntoutuksen henkilökunnan osaamista. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa työyhteisöissä mentorointiohjelmia suunniteltaessa tai toteutettaessa.