Uuden tuotteen menestymismahdollisuudet
Räsänen, Krista (2018)
Räsänen, Krista
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061013357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen kehitteillä olevan uuden tuotteen potentiaalista kohderyhmää ja heidän tarpeitaan. Uusi tuote liittyi myymälöissä järjestettävien kampanjoiden ja esillepanojen seurantaan. Tuotteen potentiaalinen kohderyhmä koostui vähittäiskauppojen tavarantoimittajista. Tutkimustietoa hyödynnettiin tuotekehityksen tukena, jotta tuotteesta saataisiin mahdollisimman hyvin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita vastaava, ja sillä olisi siten paremmat edellytykset menestyä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina marras–joulukuussa 2016. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän kappaletta, ja he olivat uuden tuotteen potentiaalisen kohderyhmän, eli vähittäiskauppojen tavarantoimittajien edustajia. Haastattelun teemat muodostettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja ne olivat seuraavat: esillepanojen toteutus ja kustannukset tällä hetkellä, esillepanojen ja kampanjatoteutusten seuranta tällä hetkellä sekä tarpeet ja toiveet esillepanojen seurantaan ja valvontaan liittyen.
Tutkimustulosten perusteella tavarantoimittajilla oli omia tuotteitaan esillä erilaisissa myymäläkampanjoissa useita kertoja vuodessa. Tavarantoimittajat panostivat suuresti tuotteiden näkyvyyteen hyvillä tuotemyyntipaikoilla. Panostamisella tarkoitettiin joko ajallista tai rahallista panostamista. Esillepanojen oikeanlaista toteutumista myös seurattiin aktiivisesti. Seurannan hoitamiseen oli erilaisia tapoja, mutta omien resurssien käyttäminen siihen oli yleistä. Tuotteen haasteina nähtiin puutteellinen ohjeistus, tekninen toimivuus ja mahdolliset korkeat kustannukset. Lisäarvona koettiin seurantaprosessin nopeu-tuminen ja ajankäytön tehostuminen. Lähtökohdat tuotteen menestymiselle olivat tulosten perusteella hyvät, mutta tuotekehityksessä tulee huomioida mainitut haasteet ja tarpeet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina marras–joulukuussa 2016. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän kappaletta, ja he olivat uuden tuotteen potentiaalisen kohderyhmän, eli vähittäiskauppojen tavarantoimittajien edustajia. Haastattelun teemat muodostettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja ne olivat seuraavat: esillepanojen toteutus ja kustannukset tällä hetkellä, esillepanojen ja kampanjatoteutusten seuranta tällä hetkellä sekä tarpeet ja toiveet esillepanojen seurantaan ja valvontaan liittyen.
Tutkimustulosten perusteella tavarantoimittajilla oli omia tuotteitaan esillä erilaisissa myymäläkampanjoissa useita kertoja vuodessa. Tavarantoimittajat panostivat suuresti tuotteiden näkyvyyteen hyvillä tuotemyyntipaikoilla. Panostamisella tarkoitettiin joko ajallista tai rahallista panostamista. Esillepanojen oikeanlaista toteutumista myös seurattiin aktiivisesti. Seurannan hoitamiseen oli erilaisia tapoja, mutta omien resurssien käyttäminen siihen oli yleistä. Tuotteen haasteina nähtiin puutteellinen ohjeistus, tekninen toimivuus ja mahdolliset korkeat kustannukset. Lisäarvona koettiin seurantaprosessin nopeu-tuminen ja ajankäytön tehostuminen. Lähtökohdat tuotteen menestymiselle olivat tulosten perusteella hyvät, mutta tuotekehityksessä tulee huomioida mainitut haasteet ja tarpeet.