Onks väliä vai ei?
Lähdemäki, Susanne (2018)
Lähdemäki, Susanne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913317
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvaillaan työpajatoiminnassa mukana olevien asiakkaiden kokemuksia työllistymistä edistävästä palvelusta. Tutkimuksen keskiössä on palvelun asiakaslähtöisyys, samoin palautteen kerääminen ja sen hyödyntäminen palvelun kehittämisessä. Yhteiskehittäminen on päivän sana ja se esiintyy myös tässä tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda julki asiakkaiden näkökulma ja kokemukset työllistymistä edistävästä palvelusta. Tarkoituksena taas on hyödyntää saatua tietoa niin, että sen pohjalta palvelua ja toimintaa voidaan kehittää entisestä asiakaslähtöisemmäksi ja vastaamaan entistä enemmän asiakkaan palvelutarpeeseen.
Tutkimuksen keskeinen teoreettinen käsite on kokemus ja tarkennettuna asiakaskokemus. Työssä nojaudutaan kokemuksen tutkimiselle tyypilliseen fenomenologiseen tutkimusotteeseen, jossa halutaan tutkia kokemusta juuri sellaisena kuin se on. Tutkimuksen aineisto on kerätty lomakehaastattelulla ja aineisto on analysoitu sisällön analyysiä ja kategoriointia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat kokevat työllistymistä edistävällä palvelulla olevan merkitystä heidän elämäänsä. Asiakkaat kokivat palvelun vaikuttaneen moniin eri osa-alueisiin heidän elämässään. Asiakaskokemusten perusteella palvelu vaikutti positiivisesti kaikista eniten voimavaroihin. Yhteisen työn tekeminen koettiin melkein yhtä tärkeäksi. Osaamisen ja ammattitaidon nähtiin kasvavan ja toiminta koettiin myös tavoitteelliseksi. Palvelun koettiin vaikuttaneen myös elämänhallintaan.
Onks väliä vai ei? On!
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda julki asiakkaiden näkökulma ja kokemukset työllistymistä edistävästä palvelusta. Tarkoituksena taas on hyödyntää saatua tietoa niin, että sen pohjalta palvelua ja toimintaa voidaan kehittää entisestä asiakaslähtöisemmäksi ja vastaamaan entistä enemmän asiakkaan palvelutarpeeseen.
Tutkimuksen keskeinen teoreettinen käsite on kokemus ja tarkennettuna asiakaskokemus. Työssä nojaudutaan kokemuksen tutkimiselle tyypilliseen fenomenologiseen tutkimusotteeseen, jossa halutaan tutkia kokemusta juuri sellaisena kuin se on. Tutkimuksen aineisto on kerätty lomakehaastattelulla ja aineisto on analysoitu sisällön analyysiä ja kategoriointia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat kokevat työllistymistä edistävällä palvelulla olevan merkitystä heidän elämäänsä. Asiakkaat kokivat palvelun vaikuttaneen moniin eri osa-alueisiin heidän elämässään. Asiakaskokemusten perusteella palvelu vaikutti positiivisesti kaikista eniten voimavaroihin. Yhteisen työn tekeminen koettiin melkein yhtä tärkeäksi. Osaamisen ja ammattitaidon nähtiin kasvavan ja toiminta koettiin myös tavoitteelliseksi. Palvelun koettiin vaikuttaneen myös elämänhallintaan.
Onks väliä vai ei? On!