Kuvat varhaiskasvattajan pedagogisen työn tukena
Vesa, Meiju (2018)
Vesa, Meiju
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813283
Tiivistelmä
Kehittämistyö Touhula Jaanin päiväkodin kanssa alkoi syksyllä 2017. Kehittämistyön tarpeeksi määriteltiin puhetta tukevan menetelmän eli kuvallisen tuen aloittaminen sekä lisääminen Jaanin päiväkodissa. Kehittämistyöllä pyrittiin huolehtimaan siitä, että lapset saavat hyvät lähtökohdat monikielisen päiväkotiryhmän arjessa toimimiseen. Kehittämistyön tavoitteena oli valmistaa kevääseen 2018 mennessä kuvamateriaalipaketti, joka tukisi varhaiskasvattajien pedagogisen työn lisäksi lasten vuorovaikutusta, kielen kehitystä, omatoimisuutta ja osallisuutta.
Kehittämismenetelmiä tässä työssä olivat kokeileva toiminta eli menetelmän kokeilu käytännössä, dialoginen keskustelu, menetelmäkirjallisuuden ja aikaisemman tiedon käyttö. Prosessin alussa keräsin teoreettista tietoa kuvien käytöstä puheen tukena, varhaiskasvattajan vuorovaikutteisesta työotteesta, arjen jäsentämisestä kuvien avulla sekä maahanmuuttajataustaisista lapsista oppijoina varhaiskasvatuksessa. Muiksi tiedonhankintamenetelmiksi valikoituivat sähköpostitiedustelu ja teemahaastattelu, jotka toteutin yhdessä päiväkodinjohtajan kanssa sekä varhaiskasvattajille valmistetut kyselylomakkeet, joiden avulla kartoitin varhaiskasvattajien näkemyksiä kehittämistyön tarpeista. Lisäksi keräsin tietoa kenttäpäiväkirjaan kirjaamilla omilla muistiinpanoillani ja materiaalien kuvallisella dokumentoinnilla, sekä sosiokulttuurisella työotteella.
Käytettyjen kehittämismenetelmien perusteella valmistin kattavat kuvamateriaalipaketit molempiin yli kolme vuotiaiden lasten ryhmiin. Kuvat, joita valmistin puheen ja ymmärtämisen tueksi sisälsivät lasten osallisuutta tukevia kuvia, pedagogisena välineenä käytettäviä kuvia sekä päiväjärjestystä ja toimintaohjeita jäsentäviä kuvia. Kehittämistyöprosessin lopussa valmistin Jaanin päiväkotiin tarkoitetun opasvihon, jossa kerrotaan tarkemmin kuvamateriaalipaketin kuvien tavoitteista ja käytöstä.
Kehittämismenetelmiä tässä työssä olivat kokeileva toiminta eli menetelmän kokeilu käytännössä, dialoginen keskustelu, menetelmäkirjallisuuden ja aikaisemman tiedon käyttö. Prosessin alussa keräsin teoreettista tietoa kuvien käytöstä puheen tukena, varhaiskasvattajan vuorovaikutteisesta työotteesta, arjen jäsentämisestä kuvien avulla sekä maahanmuuttajataustaisista lapsista oppijoina varhaiskasvatuksessa. Muiksi tiedonhankintamenetelmiksi valikoituivat sähköpostitiedustelu ja teemahaastattelu, jotka toteutin yhdessä päiväkodinjohtajan kanssa sekä varhaiskasvattajille valmistetut kyselylomakkeet, joiden avulla kartoitin varhaiskasvattajien näkemyksiä kehittämistyön tarpeista. Lisäksi keräsin tietoa kenttäpäiväkirjaan kirjaamilla omilla muistiinpanoillani ja materiaalien kuvallisella dokumentoinnilla, sekä sosiokulttuurisella työotteella.
Käytettyjen kehittämismenetelmien perusteella valmistin kattavat kuvamateriaalipaketit molempiin yli kolme vuotiaiden lasten ryhmiin. Kuvat, joita valmistin puheen ja ymmärtämisen tueksi sisälsivät lasten osallisuutta tukevia kuvia, pedagogisena välineenä käytettäviä kuvia sekä päiväjärjestystä ja toimintaohjeita jäsentäviä kuvia. Kehittämistyöprosessin lopussa valmistin Jaanin päiväkotiin tarkoitetun opasvihon, jossa kerrotaan tarkemmin kuvamateriaalipaketin kuvien tavoitteista ja käytöstä.