Videometriikoiden hyödyntäminen : case : yritys X
Meklin, Markus (2018)
Meklin, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813280
Tiivistelmä
Yritysten digitalisoituessa ja videotoiston vallatessa verkkoliikennettä yrityksillä kasvaa paine tietää, miten heidän videomateriaaleja katsotaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä lisäarvoa videoiden katselutietojen keräys voi videon julkaisijalle tarjota, miten julkaisija saa mahdollisimman paljon hyötyä videometriikoista ja mitä ratkaisuja toteutukselle on saatavilla. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Yritys X:ltä, joka tarjoaa Suomessa ohjelmistoratkaisuja palveluina yrityksille ja julkisorganisaatioille.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy erilaisiin videometriikoihin ja niiden käyttöönottoon. Tarpeellisten metriikoiden tunnistamiseksi opinnäytetyö tarvitsi taustatutkimusta olemassa olevien ratkaisujen toteutuksista ja ohjekirjoista, sekä videomarkkinoinnin ammattilaisten julkaisuista, jotta opinnäytetyön toimeksiantajalle voitiin esittää varteenotettavimmat ratkaisut ja toteutustavat.
Empiirisessä osuudessa käsitellään katselutietojen keräyksen käyttöönottoa Yritys X:llä ja sitä, mitä hyötyjä yritys siitä sai. Valmiiden ratkaisujen puutteellisen soveltuvuuden ja toimeksiantajan toimialan yksityisyydensuojaan liittyvien rajoitteiden vuoksi Yritys X päätti toteuttaa videoanalytiikan ohjelmistokehityksen kautta omiin järjestelmiinsä. Ohjelmistokehityksen hyödyllisyyttä ja onnistumista mitattiin sisäisellä käyttötapaustestauksella oman videomateriaalin julkistuksen yhteydessä.
Kehitetystä videometriikkaraportista otettiin käyttötapaustestauksen jälkeen kuvakaappauksia ja toteutetusta ratkaisusta kerättiin palaute. Ratkaisun hyödyllisyyttä ja toimivuutta arvioitiin raportin tietojen ja palautteen analysoinnilla. Havaintojen perusteella Yritys X:llä todettiin, että toteutus täytti sille asetetut tavoitteet, mutta sitä tarvitsee vielä jatkokehittää ennen varsinaista käyttöönottoa tuotannossa.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy erilaisiin videometriikoihin ja niiden käyttöönottoon. Tarpeellisten metriikoiden tunnistamiseksi opinnäytetyö tarvitsi taustatutkimusta olemassa olevien ratkaisujen toteutuksista ja ohjekirjoista, sekä videomarkkinoinnin ammattilaisten julkaisuista, jotta opinnäytetyön toimeksiantajalle voitiin esittää varteenotettavimmat ratkaisut ja toteutustavat.
Empiirisessä osuudessa käsitellään katselutietojen keräyksen käyttöönottoa Yritys X:llä ja sitä, mitä hyötyjä yritys siitä sai. Valmiiden ratkaisujen puutteellisen soveltuvuuden ja toimeksiantajan toimialan yksityisyydensuojaan liittyvien rajoitteiden vuoksi Yritys X päätti toteuttaa videoanalytiikan ohjelmistokehityksen kautta omiin järjestelmiinsä. Ohjelmistokehityksen hyödyllisyyttä ja onnistumista mitattiin sisäisellä käyttötapaustestauksella oman videomateriaalin julkistuksen yhteydessä.
Kehitetystä videometriikkaraportista otettiin käyttötapaustestauksen jälkeen kuvakaappauksia ja toteutetusta ratkaisusta kerättiin palaute. Ratkaisun hyödyllisyyttä ja toimivuutta arvioitiin raportin tietojen ja palautteen analysoinnilla. Havaintojen perusteella Yritys X:llä todettiin, että toteutus täytti sille asetetut tavoitteet, mutta sitä tarvitsee vielä jatkokehittää ennen varsinaista käyttöönottoa tuotannossa.