IT-palveluprosessin läpimenoajan lyhentäminen
Udd, Henrik (2018)
Udd, Henrik
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813272
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja tarjoaa yritysasiakkailleen palvelua, jonka tuottaminen ei onnistu määritetyssä läpimenoajassa. Tutkimuksessa etsittiin ongelmakohtia, jotka rajoittavat palvelun tuottamista määritetyssä läpimenoajassa. Tutkimus on toimeksiantajalle tärkeä, koska tuotetulla palvelulla on mahdollisuus kasvattaa liiketoiminnan kannattavuutta. Tutkimuksen ohella toimeksiantaja halusi selvittää palveluprosessin nykytilan ja mahdolliset parannusehdotukset.
Ongelmakohtien havaitsemiseksi palveluprosessin ia mitattiin vaiheittain yksinkertaisella toimintakaaviolla. Mittaustuloksia on analysoitu käyttäen omia-, palveluvastaavan- ja roolien havaintoja. Rooleille toteutettiin kysely palveluprosessin selkeydestä ja palveluvastaavan kanssa on keskusteltu mahdollisista rajoittavista tekijöistä.
Tutkimus on mahdollistanut läpimenoa rajoittavien ongelmakohtien havaitsemisen. Tutkimus tulokset on saavutettu mittaamalla palveluprosessin vaiheita ajallisesti ja analysoimalla tuloksia tuotannon toimintatavoilla. Lopputuloksena palvelun läpimenoajan lyhentämiseksi toimeksiantaja voi hyödyntää kehitysehdotuksia.
Ongelmakohtien havaitsemiseksi palveluprosessin ia mitattiin vaiheittain yksinkertaisella toimintakaaviolla. Mittaustuloksia on analysoitu käyttäen omia-, palveluvastaavan- ja roolien havaintoja. Rooleille toteutettiin kysely palveluprosessin selkeydestä ja palveluvastaavan kanssa on keskusteltu mahdollisista rajoittavista tekijöistä.
Tutkimus on mahdollistanut läpimenoa rajoittavien ongelmakohtien havaitsemisen. Tutkimus tulokset on saavutettu mittaamalla palveluprosessin vaiheita ajallisesti ja analysoimalla tuloksia tuotannon toimintatavoilla. Lopputuloksena palvelun läpimenoajan lyhentämiseksi toimeksiantaja voi hyödyntää kehitysehdotuksia.