Savonian muotoilutoiminnan vaikuttavuus yhteistyöyritysten innovaatiotoiminnassa
Leinonen, Raisa (2018)
Leinonen, Raisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813266
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulun visio on olla ”Suomen vaikuttavin ammattikorkeakoulu 2020”. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia, mitä vaikutuksia Savonian muotoilun koulutusohjelman projekti- ja tki-toiminnalla oli ollut sidosryhmäyritysten innovaatiotoiminnassa ja oliko yhteistyö saanut aikaan pysyviä muutoksia. Tutkimuksessa projektitoimintaa käsiteltiin laajasti, tarkoittaen yritysten toimeksiantoja opintojaksoilla, työharjoittelua ja opinnäytetöitä, muotoilun asiantuntijapalveluita sekä tutkimus- kehitys- ja innovaatiohankkeita.
Muotoilun vaikuttavuuden tutkimiseen ei ole olemassa vakiintuneita malleja tai mittaristoa. Vaikuttavuuden mittaamisesta yritysten toiminnassa tekee haasteellisen se, että muotoilutoiminta voidaan liittää yhtäaikaisesti sekä osaamiseen, prosessiin kuin lopputulokseenkin (produkti). Mittaamisen näkökulmasta on myös hankalaa, että muotoilun toimialalta puuttuvat muotoiluaktiviteettien yleisesti tunnetut määritelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena viidessä organisaatiossa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja AWOT-strategisen analyysin työkalua, joka yhdistelee määrällisiä Criteria Decision Support menetelmiä (MCDS) laadulliseen SWOT-analyysiin. Haastateltavat edustivat yhteistyöyritysten perustajajäseniä, hallitusten puheenjohtajia, yrityksen sisäisten yksiköiden tai tutkimus- ja kehittämistyön johtajia.
Savonian muotoiluaktiviteettien vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu vastaavilla laadullisilla menetelmillä. Tutkimus osoitti, että Savonian muotoiluaktiviteettien tuloksina oli syntynyt muutoksia ja vaikutuksia yhteistyöyritysten innovaa-tiotoiminnassa. Vaikutukset olivat olleet sekä suoria, että kerrannaisvaikutuksia.
Tapaustutkimuksen tulokset osoittivat, että muotoiluyhteistyöllä oli ollut vaikutuksia uusien työpaikkojen syntymiseen, työllistymiseen, uusien yritysten syntymiseen, toimintatapojen muutokseen, lanseerattuihin tuotteisiin, innovaatioiden käyttöönottoon ja lisääntyneeseen liikevaihtoon. Muotoiluyhteistyö oli tuottanut uusia ratkaisuja, joita yhteistyöyritykset olivat voineet hyödyntää erottautumiseen markkinoilla, kilpailukyvyn ylläpitämiseen ja kasvattamiseen.
Tutkimus nosti esiin joukon kysymyksiä siitä, että miten muotoilun koulutusohjelmassa voisi systemaattisemmin tutkia toiminnan vaikuttavuutta. Kuinka varmistetaan, että muotoilun koulutus, projektitoiminta ja tki-toiminta ovat lisäarvoa tuottavia ja kuinka tämä todennetaan? Johtopäätelminä pohditaan tutkimustulosten ja vaikuttavuustiedon soveltamista Savonian muotoilukoulutuksen, projektitoiminnan ja tki-toiminnan kehittämiseen.
Muotoilun vaikuttavuuden tutkimiseen ei ole olemassa vakiintuneita malleja tai mittaristoa. Vaikuttavuuden mittaamisesta yritysten toiminnassa tekee haasteellisen se, että muotoilutoiminta voidaan liittää yhtäaikaisesti sekä osaamiseen, prosessiin kuin lopputulokseenkin (produkti). Mittaamisen näkökulmasta on myös hankalaa, että muotoilun toimialalta puuttuvat muotoiluaktiviteettien yleisesti tunnetut määritelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena viidessä organisaatiossa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja AWOT-strategisen analyysin työkalua, joka yhdistelee määrällisiä Criteria Decision Support menetelmiä (MCDS) laadulliseen SWOT-analyysiin. Haastateltavat edustivat yhteistyöyritysten perustajajäseniä, hallitusten puheenjohtajia, yrityksen sisäisten yksiköiden tai tutkimus- ja kehittämistyön johtajia.
Savonian muotoiluaktiviteettien vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu vastaavilla laadullisilla menetelmillä. Tutkimus osoitti, että Savonian muotoiluaktiviteettien tuloksina oli syntynyt muutoksia ja vaikutuksia yhteistyöyritysten innovaa-tiotoiminnassa. Vaikutukset olivat olleet sekä suoria, että kerrannaisvaikutuksia.
Tapaustutkimuksen tulokset osoittivat, että muotoiluyhteistyöllä oli ollut vaikutuksia uusien työpaikkojen syntymiseen, työllistymiseen, uusien yritysten syntymiseen, toimintatapojen muutokseen, lanseerattuihin tuotteisiin, innovaatioiden käyttöönottoon ja lisääntyneeseen liikevaihtoon. Muotoiluyhteistyö oli tuottanut uusia ratkaisuja, joita yhteistyöyritykset olivat voineet hyödyntää erottautumiseen markkinoilla, kilpailukyvyn ylläpitämiseen ja kasvattamiseen.
Tutkimus nosti esiin joukon kysymyksiä siitä, että miten muotoilun koulutusohjelmassa voisi systemaattisemmin tutkia toiminnan vaikuttavuutta. Kuinka varmistetaan, että muotoilun koulutus, projektitoiminta ja tki-toiminta ovat lisäarvoa tuottavia ja kuinka tämä todennetaan? Johtopäätelminä pohditaan tutkimustulosten ja vaikuttavuustiedon soveltamista Savonian muotoilukoulutuksen, projektitoiminnan ja tki-toiminnan kehittämiseen.