Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lapsen nestetasapaino, parenteraalisen nesteohjelman suunnittelu ja toteuttaminen : digitaalinen oppimateriaali lasten nestehoidosta
Haikka, Tinja; Horppu, Taru; Jaakkola, Leena (2018)
Haikka, Tinja
Horppu, Taru
Jaakkola, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813228
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Tampereen Ammattikorkeakoulun (TAMK) " Opi lasten lääke- ja nestehoitoa" - kehittämishanketta. Opinnäytetyö toteutettiin tuotokseen painottuvana teoksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista oppimateriaalia lasten nesteohjelman suunnittelusta ja toteuttamisesta Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opintoihin. Tavoitteena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille oppimateriaalia lasten nesteohjelman suunnitteluun yhdistämällä teoriatieto yhteen havainnollistavaan ja interaktiiviseen oppimateriaaliin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskiössä on lapsi. Lapsen nestehoito ja nesteohjelman suunnittelu käsittelevät lapsen nestetasapainoa, parenteraalista nestehoitoa ja nesteohjelmaa, jonka lisäksi aseptiikka käsiteltiin omana kokonaisuutena sen liittyessä kiinteästi kaikkiin edellä mainittuihin osa-alueisiin. Opinnäytetyössä pohdittiin myös mikä on hyvä digitaalinen oppimateriaali ja millaisia tavoitteita digitaalisen oppimateriaalin käytölle on mahdollista asettaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen oppimateriaalikokonaisuus, joka koostuu case-pohjaisesta itseopiskelumateriaalista sekä parenteraalisen nesteinfuusion valmistamisen esittelevästä videosta. Digitaalisen oppimateriaalin vahvuutena on havainnollistava ja interaktiivinen esitystapa, sekä ajasta ja paikasta riippumaton saatavuus.
Lasten nestehoidon suunnittelusta ja toteutuksesta ei tällä hetkellä ole saatavilla selkeää yhtenäistä suomenkielistä oppimateriaalikokonaisuutta. Aihe on kuitenkin tärkeä, sillä lasten nestehoitoa ei voi toteuttaa samalla periaatteella kuin aikuisten. Jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen oppimateriaalin avulla opiskelusta, sekä miten digitaalisen oppimateriaalin sisältö saataisiin kattamaan oppimisen kannalta oleellisimmat ja kriittisesti tärkeimmät asiat.
Jatkoproduktina voitaisiin tuottaa sairaanhoitopiirin osastoille yhtenäinen ohjausmateriaali erityisesti muoviampullien aseptisesta käsittelystä. Tällä hetkellä käytäntö ja teoria eivät niiden osalta kohtaa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskiössä on lapsi. Lapsen nestehoito ja nesteohjelman suunnittelu käsittelevät lapsen nestetasapainoa, parenteraalista nestehoitoa ja nesteohjelmaa, jonka lisäksi aseptiikka käsiteltiin omana kokonaisuutena sen liittyessä kiinteästi kaikkiin edellä mainittuihin osa-alueisiin. Opinnäytetyössä pohdittiin myös mikä on hyvä digitaalinen oppimateriaali ja millaisia tavoitteita digitaalisen oppimateriaalin käytölle on mahdollista asettaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalinen oppimateriaalikokonaisuus, joka koostuu case-pohjaisesta itseopiskelumateriaalista sekä parenteraalisen nesteinfuusion valmistamisen esittelevästä videosta. Digitaalisen oppimateriaalin vahvuutena on havainnollistava ja interaktiivinen esitystapa, sekä ajasta ja paikasta riippumaton saatavuus.
Lasten nestehoidon suunnittelusta ja toteutuksesta ei tällä hetkellä ole saatavilla selkeää yhtenäistä suomenkielistä oppimateriaalikokonaisuutta. Aihe on kuitenkin tärkeä, sillä lasten nestehoitoa ei voi toteuttaa samalla periaatteella kuin aikuisten. Jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen oppimateriaalin avulla opiskelusta, sekä miten digitaalisen oppimateriaalin sisältö saataisiin kattamaan oppimisen kannalta oleellisimmat ja kriittisesti tärkeimmät asiat.
Jatkoproduktina voitaisiin tuottaa sairaanhoitopiirin osastoille yhtenäinen ohjausmateriaali erityisesti muoviampullien aseptisesta käsittelystä. Tällä hetkellä käytäntö ja teoria eivät niiden osalta kohtaa.