Markkinointisuunnitelma antimikrobisille kalusteille Norjassa : Case: Isku Interior
Toivola, Jenna (2018)
Toivola, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813219
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy käsittelemään Isku Interiorin antimikrobisten kalusteiden innovaatiota ja niiden markkinointia Norjan myyntikentälle. Tarkoituksena on tarjota Isku Interiorille havaintoihin pohjautuvia, myyntiä edistäviä toimenpiteitä sekä markkinoinnin huomioita, joista olisi hyötyä antimikrobisten kalusteiden viennissä erityisesti Norjaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Isku Interior ja se on toteutettu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa.
Johdannon saattelema kokonaisuus on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen keskittyy markkinoinnin teoriaan ja on koostettu kohdeyrityksen tarpeet huomioiden. Toinen osio avaa yrityksen nykytilaa sekä antimikrobisen innovaation teoriaa ja se on kirjoitettu siten, että se avaa innovaation taustoja siitä ensi kertaa kuulevalle mahdollisimman selkeästi. Kolmannessa osassa tarkastellaan itse lopputulosta. Työn viitekehyksenä hyödynnettiin markkinointiin ja sen suunnitteluun keskittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä, mutta niiden lisäksi työssä on hyödynnetty laajalta osin toimeksiantajan omaa tietämystä henkilöhaastattelujen muodossa. Yhtenä tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty myös Oslossa suoritettua havainnointia.
Tutkimuksessa käy ilmi Iskun norjalaisen jälleenmyyjäkumppanin merkittävyys – suurin osa Norjassa tapahtuvista kaupoista tehdään jälleenmyyjä Norengrosin kautta. Edistyminen Norjan myyntikentällä edellyttää toimeksiantajalta entistä laaja-alaisempaa yhteistyötä jälleenmyyjänsä kanssa sekä joitakin viestinnällisiä toimia, jotta jälleenmyyjän henkilökunta saataisiin sitoutettua myymään antimikrobisia ratkaisuja.
Työssä tuodaan Norjaan kohdennettujen toimenpiteiden lisäksi ilmi myös koko muuta kansainvälistä myyntikenttää hyödyttäviä seikkoja.
Johdannon saattelema kokonaisuus on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen keskittyy markkinoinnin teoriaan ja on koostettu kohdeyrityksen tarpeet huomioiden. Toinen osio avaa yrityksen nykytilaa sekä antimikrobisen innovaation teoriaa ja se on kirjoitettu siten, että se avaa innovaation taustoja siitä ensi kertaa kuulevalle mahdollisimman selkeästi. Kolmannessa osassa tarkastellaan itse lopputulosta. Työn viitekehyksenä hyödynnettiin markkinointiin ja sen suunnitteluun keskittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä, mutta niiden lisäksi työssä on hyödynnetty laajalta osin toimeksiantajan omaa tietämystä henkilöhaastattelujen muodossa. Yhtenä tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty myös Oslossa suoritettua havainnointia.
Tutkimuksessa käy ilmi Iskun norjalaisen jälleenmyyjäkumppanin merkittävyys – suurin osa Norjassa tapahtuvista kaupoista tehdään jälleenmyyjä Norengrosin kautta. Edistyminen Norjan myyntikentällä edellyttää toimeksiantajalta entistä laaja-alaisempaa yhteistyötä jälleenmyyjänsä kanssa sekä joitakin viestinnällisiä toimia, jotta jälleenmyyjän henkilökunta saataisiin sitoutettua myymään antimikrobisia ratkaisuja.
Työssä tuodaan Norjaan kohdennettujen toimenpiteiden lisäksi ilmi myös koko muuta kansainvälistä myyntikenttää hyödyttäviä seikkoja.