Sosiaalinen media rekrytointimarkkinoinnin välineenä, case Amiko Oy.
Ylösmäki, Tiia (2018)
Ylösmäki, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813188
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalista mediaa rekrytointimarkkinoinnin välineenä kohdeyritykseni Amiko Oy:n tarpeisiin peilaten. Aihetta tarkastellaan kirjallisuuden ja verkkomateriaalin sekä työn tutkimustulosten pohjalta.
Sosiaalinen media on nykypäivänä vahvasti esillä eri medioissa ja tulee varmasti olemaan vastaisuudessakin. Etenkin yritykset ovat aktivoituneet sosiaalisessa medi-assa yrityksen koosta riippumatta. Sosiaalisen median avulla saadaan tavoitettua nopealla ajalla lukematon määrä ihmisiä.
Työssä tutkittiin, mikä tai mitkä sosiaalisen median kanavat ovat käyttäjäasteiltaan aktiivisimpia kussakin ikäryhmässä. Mihin sosiaalisen median kanaviin yrityksen kannattaa panostaa ja mitkä kanavat tulevat olemaan tukikanavia pääkanavan ohel-la, jotta saadaan tehokkain hyöty irti rekrytointimarkkinoinnissa ja -mainonnassa. Tutkimus toteutettiin verkossa kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta sosiaalisen median käytön olevan erit-täin aktiivista ja päivittäistä. Tutkimuksen perusteella saatiin myös näkemys, siitä mikä sosiaalisen median kanava on selkeästi käyttäjäasteeltaan aktiivisin kaikkien ikäryhmien välillä sekä tarkemmin eriteltynä suosituimmat kanavat eri ikäryhmit-täin. Näiden tutkimustulosten avulla pystytään kohdentamaan rekrytointi-ilmoittelua ja -mainontaa oikeisiin kanaviin mahdollisimman tehokkaan näkyvyy-den saamiseksi halutulle kohderyhmälle.
Sosiaalinen media on nykypäivänä vahvasti esillä eri medioissa ja tulee varmasti olemaan vastaisuudessakin. Etenkin yritykset ovat aktivoituneet sosiaalisessa medi-assa yrityksen koosta riippumatta. Sosiaalisen median avulla saadaan tavoitettua nopealla ajalla lukematon määrä ihmisiä.
Työssä tutkittiin, mikä tai mitkä sosiaalisen median kanavat ovat käyttäjäasteiltaan aktiivisimpia kussakin ikäryhmässä. Mihin sosiaalisen median kanaviin yrityksen kannattaa panostaa ja mitkä kanavat tulevat olemaan tukikanavia pääkanavan ohel-la, jotta saadaan tehokkain hyöty irti rekrytointimarkkinoinnissa ja -mainonnassa. Tutkimus toteutettiin verkossa kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta sosiaalisen median käytön olevan erit-täin aktiivista ja päivittäistä. Tutkimuksen perusteella saatiin myös näkemys, siitä mikä sosiaalisen median kanava on selkeästi käyttäjäasteeltaan aktiivisin kaikkien ikäryhmien välillä sekä tarkemmin eriteltynä suosituimmat kanavat eri ikäryhmit-täin. Näiden tutkimustulosten avulla pystytään kohdentamaan rekrytointi-ilmoittelua ja -mainontaa oikeisiin kanaviin mahdollisimman tehokkaan näkyvyy-den saamiseksi halutulle kohderyhmälle.