Videopelien maksullisen lisäsisällön tuotteistaminen
Rantanen, Oskari (2018)
Rantanen, Oskari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813164
Tiivistelmä
Tämän työ toimii oppaana pelinkehittäjille siitä, kuinka tuotteistaa ja sisällyttää maksullista lisäsisältöä peliin parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän oppaan johtopäätöksiin on päästy keräämällä tietoa videopelien lisäsisällön sisällyttämisestä peleissä sekä sen tuotteistamisprosessista. Tämän tiedon perusteella on työn viimeisessä kappaleessa esitetty keinoja lisäsisällön tuotteistamisesta ja sisällyttämisestä pelin eri kehitysvaiheissa.
Videopelien maksullisen lisäsisällön myyminen on nykyään tuottoisampaa monelle peliyritykselle, kuin varsinaisten pelien myyminen. Ne ovat kasvavassa suosiossa ja monet pelit käyttävät niitä pääasiallisena ansaintamallina. Yhä useampi peli sisällyttää maksullista lisäsisältöä peleissä, mutta mikä saa kuluttajat ostamaan maksullista lisäsisältöä peleihin? Tämän lisäsisällön oikeanlainen tuotteistaminen on erityisen tärkeää videopeleissä, sillä pelinsisäinen maailma on täysin pelinkehittäjän hallittavissa, jolloin lisäsisällölle voidaan luoda tarpeita, joita lisäsisältö täyttää.
Maksullista lisäsisältöä on monenlaista, mutta tietyt mallit toimivat paremmin toisissa peleissä, kuin toisissa. Näiden mallien ymmärtäminen on ja oikeanlainen sisällyttäminen mallia tukevaan peliin on olennainen osa tuotteistamisprosessia. Tutkimalla eri pelien lisäsisällön ostomotiiveja, voivat pelinkehittäjät luoda pelimekaniikoita, jotka kasvattavat lisäsisällön myyntiä.
Videopelien maksullisen lisäsisällön myyminen on nykyään tuottoisampaa monelle peliyritykselle, kuin varsinaisten pelien myyminen. Ne ovat kasvavassa suosiossa ja monet pelit käyttävät niitä pääasiallisena ansaintamallina. Yhä useampi peli sisällyttää maksullista lisäsisältöä peleissä, mutta mikä saa kuluttajat ostamaan maksullista lisäsisältöä peleihin? Tämän lisäsisällön oikeanlainen tuotteistaminen on erityisen tärkeää videopeleissä, sillä pelinsisäinen maailma on täysin pelinkehittäjän hallittavissa, jolloin lisäsisällölle voidaan luoda tarpeita, joita lisäsisältö täyttää.
Maksullista lisäsisältöä on monenlaista, mutta tietyt mallit toimivat paremmin toisissa peleissä, kuin toisissa. Näiden mallien ymmärtäminen on ja oikeanlainen sisällyttäminen mallia tukevaan peliin on olennainen osa tuotteistamisprosessia. Tutkimalla eri pelien lisäsisällön ostomotiiveja, voivat pelinkehittäjät luoda pelimekaniikoita, jotka kasvattavat lisäsisällön myyntiä.