Sankarikoulutus menetelmän kehittäminen Virvelinrannassa
Kivistö, Marika (2018)
Kivistö, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713114
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa moniaistisen esteettömyyden rakentamisesta erityisryhmien paloturvallisuuden parantamiseksi sekä kehittää Virvelinrannan kehitysvammaisten päivätoimintayksikön paloturvallisuuskulttuuria. Moniaistisen esteettömyyden suunnittelun pohjana on Design for all ajattelu, eli kaikille soveltuvat opasteet. Työ liittyy Hämeen ammattikorkeakoulun Erityisryhmien älykäs paloturvallisuus (ERÄS)-hankkeesta saatuihin kehittämisehdotuksiin.
Virvelinrannan paloturvallisuuskulttuuria kehitettiin kaikille sopivaksi turvallisuuskävelyn periaatteita noudattamalla. Tilaan järjestettiin testiolosuhteet, jossa kokeiltiin erilaisia kommunikointiin vaikuttavia opasteita sekä eri aistein havaittavia opasteita. Testeissä kokeiltiin kuvaopasteita, koho opasteita, puhetta korvaavia tai tukevia apuviittomia, tuoksuun perustuvia opasteita sekä valo ohjaavia opasteita. Käyttäjiltä saadun tiedon perusteella saatiin tietoa turvallisuutta edistävistä toimintatavoista ja opasteista Virvelinrannassa. Kehittämistyössä hyödynnettiin kokeillen kehittämisen menetelmää.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Sankarikoulutuksen menetelmä, jolla voidaan kehittää erityisryhmien turvallisuuskulttuuria muissakin vastaavanlaisissa ympäristöissä. Virvelirannan asiakkaita tukivat parhaiten puhetta tukevat ja korvaavat kuvaopasteet ja viittomat sekä valo ohjaavat opasteet. Avainasemaan nousivat sekä asiakkaiden että henkilökunnan harjoittelu ja yhteistyö. Hyvin vaikeasti vammaisten poistumisturvallisuuteen vaikuttaa henkilökunnan riittävyys ja osaaminen.
Virvelinrannan paloturvallisuuskulttuuria kehitettiin kaikille sopivaksi turvallisuuskävelyn periaatteita noudattamalla. Tilaan järjestettiin testiolosuhteet, jossa kokeiltiin erilaisia kommunikointiin vaikuttavia opasteita sekä eri aistein havaittavia opasteita. Testeissä kokeiltiin kuvaopasteita, koho opasteita, puhetta korvaavia tai tukevia apuviittomia, tuoksuun perustuvia opasteita sekä valo ohjaavia opasteita. Käyttäjiltä saadun tiedon perusteella saatiin tietoa turvallisuutta edistävistä toimintatavoista ja opasteista Virvelinrannassa. Kehittämistyössä hyödynnettiin kokeillen kehittämisen menetelmää.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Sankarikoulutuksen menetelmä, jolla voidaan kehittää erityisryhmien turvallisuuskulttuuria muissakin vastaavanlaisissa ympäristöissä. Virvelirannan asiakkaita tukivat parhaiten puhetta tukevat ja korvaavat kuvaopasteet ja viittomat sekä valo ohjaavat opasteet. Avainasemaan nousivat sekä asiakkaiden että henkilökunnan harjoittelu ja yhteistyö. Hyvin vaikeasti vammaisten poistumisturvallisuuteen vaikuttaa henkilökunnan riittävyys ja osaaminen.