"Allting man gör - gör man ju egentligen för att förhindra att det skall bli sämre" : en kvalitativ studie om hur man kan förebygga psykisk ohälsa bland ungdomar i årskurs 7-9
Dahlsten, Sandra (2018)
Dahlsten, Sandra
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713081
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka hur man kan förebygga psykisk ohälsa bland ungdomar i årskurs 7-9. Frågeställningarna för lärdomsprovet är: ”Hur kan man arbeta i skolan för att förebygga psykisk ohälsa?” och ”Vilka metoder anses vara de mest effektiva att använda sig av för att förebygga psykisk ohälsa bland ungdomar i årskurs 7 9?”
I teoridelen definieras kort om vad som avses med ungdom och ungdomars utveckling. Dessutom diskuteras olika former av psykisk ohälsa samt bakomliggande faktorer som resulterar i att en individ börjar må psykisk illa. I teoridelen definieras också ämnen som, vad förebyggande arbete är och hur psykisk ohälsa kan förebyggas allmänt och i skolor samt skolkuratorns roll och lagstiftning på området.
Examensarbetet bygger förutom teorin på en kvalitativ undersökning. Den kvalitativa undersökningen består av intervjuer med tre skolkuratorer, som arbetar i årskurs 7-9 runtom i Svenskfinland. Undersökningen visar bland annat att p.g.a. arbetsmängden är det svårt för skolkuratorer att hinna med det förebyggande arbetet idag. I undersökningen framkommer det också att ungdomar idag har höga krav på sig själva eller att kraven kommer hemifrån. Ungdomarna känner ofta ett behov av att kunna prestera och passa in i en gemenskap vilket kan resultera i psykisk ohälsa. The purpose of this Bachelor’s thesis is to investigate how to prevent mental illness among the youth in grade 7-9. The questions for this thesis are: “How to work in school to prevent mental illness?” and “Which methods are considered to be the most effective ones in preventing mental illness among the adolescents in grade 7-9?”
In the theoretical part youth and their development is defined. Different forms of mental illness are also discussed, as well as the reasons, why an individual might develop mental illness. In the theoretical part preventive work is defined and prevention of mental illness is discussed. A law is presented and what kind of role social workers at school have.
In my Bachelor’s thesis I have used a qualitative study and interviewed three different social workers that are working at different high schools in Ostrobothnia. The study shows that because of the lack of employees it is not possible to work preventive today. The study also show that adolescents today often have high demands on themselves, or from home. Youth often feel the need to be able to perform and fit into a community, which can result in developing mental illness.
I teoridelen definieras kort om vad som avses med ungdom och ungdomars utveckling. Dessutom diskuteras olika former av psykisk ohälsa samt bakomliggande faktorer som resulterar i att en individ börjar må psykisk illa. I teoridelen definieras också ämnen som, vad förebyggande arbete är och hur psykisk ohälsa kan förebyggas allmänt och i skolor samt skolkuratorns roll och lagstiftning på området.
Examensarbetet bygger förutom teorin på en kvalitativ undersökning. Den kvalitativa undersökningen består av intervjuer med tre skolkuratorer, som arbetar i årskurs 7-9 runtom i Svenskfinland. Undersökningen visar bland annat att p.g.a. arbetsmängden är det svårt för skolkuratorer att hinna med det förebyggande arbetet idag. I undersökningen framkommer det också att ungdomar idag har höga krav på sig själva eller att kraven kommer hemifrån. Ungdomarna känner ofta ett behov av att kunna prestera och passa in i en gemenskap vilket kan resultera i psykisk ohälsa.
In the theoretical part youth and their development is defined. Different forms of mental illness are also discussed, as well as the reasons, why an individual might develop mental illness. In the theoretical part preventive work is defined and prevention of mental illness is discussed. A law is presented and what kind of role social workers at school have.
In my Bachelor’s thesis I have used a qualitative study and interviewed three different social workers that are working at different high schools in Ostrobothnia. The study shows that because of the lack of employees it is not possible to work preventive today. The study also show that adolescents today often have high demands on themselves, or from home. Youth often feel the need to be able to perform and fit into a community, which can result in developing mental illness.