Hämeenlinnan Lentopallokerho ry:n markkinoinnin kehittäminen otteluasiakaskunnan ja opiskelijoiden näkökulmasta
Elo, Marjaana (2018)
Elo, Marjaana
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713072
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee urheilumarkkinoinnin kehittämistä otteluasiakaskunnan ja opiskelijoiden näkökulman kautta. Työn toimeksiantajana toimi Hämeenlinnan Lentopallokerho ry. Työn tavoitteena oli selvittää otteluasiakaskunnalle ja opiskelijoille suunnattujen kyselytutkimusten avulla, miten toimeksiantajan nykyinen tapahtumamarkkinointi toimii. Tämän lisäksi työn tarkoituksena oli tuoda esille kehittämisehdotuksia urheilumarkkinoinnin parantamiseksi ja otteluasiakkaiden lisäämiseksi.
Työssä perehdyttiin urheilumarkkinointiin seurabrändin, tapahtumamarkkinoinnin ja suosittelumarkkinoinnin teoriatiedon pohjalta. Työssä tuotiin myös esille toimeksiantajan nykyinen markkinointi, jota haluttiin kehittää kyselytutkimuksista saatujen tietojen avulla.
Kyselytutkimuksista kävi ilmi, että otteluasiakaskunta on tyytyväinen ottelutapahtumiin ja heidän valmiutensa suositella tapahtumia on suuri. Opiskelijoiden kohdalla suosittelumarkkinointi esiintyi myös huomionarvoisena syynä osallistua urheilutapahtumaan. Otteluasiakaskunnan kohdalla tapahtumamarkkinointi on ollut pääosin onnistunutta, mutta opiskelijoiden kohdalla oikein kohdistetulle viestinnälle ilmeni selkeä tarve.
Keskeisiksi kehittämisehdotuksiksi otteluasiakaskunnan kannalta muodostuivat suosittelumarkkinoinnin laajempi käyttö markkinoinnissa, ottelutapahtumapaikan järjestelyiden parantaminen ja sosiaalisen median kanavien viestinnän keskittäminen. Opiskelijakyselyn pohjalta kehittä-misehdotukset koskivat viestinnän keskittämistä opiskelijoille suunnattuihin mediakanaviin ja yhteistyöhenkilöiden etsimiseen koulun henkilöstöstä.
Työssä perehdyttiin urheilumarkkinointiin seurabrändin, tapahtumamarkkinoinnin ja suosittelumarkkinoinnin teoriatiedon pohjalta. Työssä tuotiin myös esille toimeksiantajan nykyinen markkinointi, jota haluttiin kehittää kyselytutkimuksista saatujen tietojen avulla.
Kyselytutkimuksista kävi ilmi, että otteluasiakaskunta on tyytyväinen ottelutapahtumiin ja heidän valmiutensa suositella tapahtumia on suuri. Opiskelijoiden kohdalla suosittelumarkkinointi esiintyi myös huomionarvoisena syynä osallistua urheilutapahtumaan. Otteluasiakaskunnan kohdalla tapahtumamarkkinointi on ollut pääosin onnistunutta, mutta opiskelijoiden kohdalla oikein kohdistetulle viestinnälle ilmeni selkeä tarve.
Keskeisiksi kehittämisehdotuksiksi otteluasiakaskunnan kannalta muodostuivat suosittelumarkkinoinnin laajempi käyttö markkinoinnissa, ottelutapahtumapaikan järjestelyiden parantaminen ja sosiaalisen median kanavien viestinnän keskittäminen. Opiskelijakyselyn pohjalta kehittä-misehdotukset koskivat viestinnän keskittämistä opiskelijoille suunnattuihin mediakanaviin ja yhteistyöhenkilöiden etsimiseen koulun henkilöstöstä.