Korttikuvan kehitysprosessi mobiilipeliin
Forsström, Henri (2018)
Forsström, Henri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713028
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustui työtehtävään, jossa tarkoituksena oli luoda kehitysprosessi mobiilipelin Badland
Brawl hahmojen korttikuvia varten. Tehtävällä oli suuri merkitys, sillä pelissä hahmot ja niiden
korttikuvat olivat tärkeässä roolissa. Prosessin tavoitteena oli korvata vanha korttikuvien kehitysmenetelmä
siten, että uusi prosessi olisi nopeampi ja resurssillisesti kevyempi. Tehtävään kuului
myös korttikuvien uuden graafisen tyylin selvittely ja toteutus. Työssä keskityttiin vain yhteen pelin
hahmon korttikuvaan.
Työn huolellisella suunnittelulla oli suuri merkitys toteutuksen ajankäytön ja sujuvuuden kannalta.
Kehitysprosessin ja graafisen tyylin selvittelyä seurasi itse työn toteutus, joka koostui eri vaiheista:
3D-mallin valmistelu, scenen kehittäminen, materiaalien luominen ja lopulta kuvan renderointi peliä
varten. Työssä käytettiin pääosin Blender-mallinnusohjelmaa.
Tehtävän lopputuloksena saavutettiin sopivampi korttikuvan kehitysprosessi sekä uusi graafinen
tyyli useiden pienten iteraatioiden myötä. Prosessia käyttämällä uusien korttikuvien luominen on
helppoa sekä nopeampaa, pitäen korttien graafisen tyylin yhtenäisenä.
Brawl hahmojen korttikuvia varten. Tehtävällä oli suuri merkitys, sillä pelissä hahmot ja niiden
korttikuvat olivat tärkeässä roolissa. Prosessin tavoitteena oli korvata vanha korttikuvien kehitysmenetelmä
siten, että uusi prosessi olisi nopeampi ja resurssillisesti kevyempi. Tehtävään kuului
myös korttikuvien uuden graafisen tyylin selvittely ja toteutus. Työssä keskityttiin vain yhteen pelin
hahmon korttikuvaan.
Työn huolellisella suunnittelulla oli suuri merkitys toteutuksen ajankäytön ja sujuvuuden kannalta.
Kehitysprosessin ja graafisen tyylin selvittelyä seurasi itse työn toteutus, joka koostui eri vaiheista:
3D-mallin valmistelu, scenen kehittäminen, materiaalien luominen ja lopulta kuvan renderointi peliä
varten. Työssä käytettiin pääosin Blender-mallinnusohjelmaa.
Tehtävän lopputuloksena saavutettiin sopivampi korttikuvan kehitysprosessi sekä uusi graafinen
tyyli useiden pienten iteraatioiden myötä. Prosessia käyttämällä uusien korttikuvien luominen on
helppoa sekä nopeampaa, pitäen korttien graafisen tyylin yhtenäisenä.