Tiedänkö tarpeeksi hyvin seksuaaliterveyden uhat ja riskit? : Opas seksuaaliterveydestä lukiolaisille
Sormunen, Aleksiina; Haring, Krista (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sormunen, Aleksiina
Haring, Krista
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713001
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin seksuaaliterveys -opas lukioikäisille. Kehittämistyön tarkoituksena oli antaa luotettavaa tietoa lukiolaisille seksuaaliterveyteen liittyvistä aihealueista, kuten sukupuoliteitse leviävistä infektioista sekä ras-kauden ehkäisymenetelmistä. Kehittämistyön tavoitteena oli sukupuoliteitse leviävien tauteihin ja raskaudenehkäisyyn liittyvän tiedon lisääminen ja sitä kautta niiden ehkäiseminen. Oppaassa tieto oli esitelty selkeästi ja nuorel-le ymmärrettävässä muodossa. Oppaassa oli myös oma osio siitä, mihin ottaa yhteyttä, jos epäilee saaneensa sukupuolitautitartunnan tai epäilee olevansa raskaana. Opinnäytetyön tilaaja oli Kuopion Klassillinen lukio. Seksuaaliterveys-opas liitettiin osaksi lukion terveystiedon kurssien oppimateriaaleja.
Nuorten tulee saada luotettavaa tietoa seksuaaliterveyteen liittyen, sillä se vaikuttaa ihmisen koko olemukseen. Sukupuoliteitse leviävien infektioiden myöhäiskomplikaatiot voivat aiheuttaa esimerkiksi hedelmällisyyden laskua, joten on tärkeää hakeutua hoitoon ajoissa. Kondomin oikea käyttö ehkäisee sukupuolititeitse leviäviltä infektioilta sekä ei-toivotuilta raskauksilta. Nainen voi valita itselleen sopivan ehkäisymenetelmän, ja valintaan vaikuttaa hyödyt sekä haittapuolet. Jos kuitenkin käytössä ollut ehkäisymenetelmä pettää, silloin voidaan käyttää jälkiehkäisyä, jotta raskaus ei alkaisi. Raskaudenkeskeytysmenetelmiä on lääkkeellinen sekä kirurginen menetelmä, ja niistäkin nainen voi valita kumman vain, kuitenkin samalla raskausviikot huomioon ottaen. Nuori käyttää valintojensa pohjana saamaansa tietoa eikä neuvoa välttämättä uskalleta kysyä.
Keskeisenä osana kehittämistyötä oli nuoren ohjaus varsinkin ehkäisyyn ja sukupuoliteitse leviävien infektioiden suhteen. Ohjausmateriaali tehtiin visuaalisesti miellyttävään muotoon ja asiat ovat käsiteltty loogisina kokonaisuuksina. Oppaaseen valittiin nuoren kannalta tärkeimmät tiedot eri aihealueista. Oppaan avulla voitiin tuoda luotettavaa tietoa nuorille kohdennetusti ja sen avulla saatetaan vähentää seksuaaliterveyteen liittyviä uhkia ja riskejä. Ohjausmateriaalia käytetään Kuopion Klassillisessa lukiossa ja sen avulla on voitu käsitellä terveystiedon kurssien aihealueita laajemmin, mitä kirjoissa on käsitelty. Jatkossa voitaisiin tarjota samanlaisia oppaita muillekin kouluille käytettäviksi.
Nuorten tulee saada luotettavaa tietoa seksuaaliterveyteen liittyen, sillä se vaikuttaa ihmisen koko olemukseen. Sukupuoliteitse leviävien infektioiden myöhäiskomplikaatiot voivat aiheuttaa esimerkiksi hedelmällisyyden laskua, joten on tärkeää hakeutua hoitoon ajoissa. Kondomin oikea käyttö ehkäisee sukupuolititeitse leviäviltä infektioilta sekä ei-toivotuilta raskauksilta. Nainen voi valita itselleen sopivan ehkäisymenetelmän, ja valintaan vaikuttaa hyödyt sekä haittapuolet. Jos kuitenkin käytössä ollut ehkäisymenetelmä pettää, silloin voidaan käyttää jälkiehkäisyä, jotta raskaus ei alkaisi. Raskaudenkeskeytysmenetelmiä on lääkkeellinen sekä kirurginen menetelmä, ja niistäkin nainen voi valita kumman vain, kuitenkin samalla raskausviikot huomioon ottaen. Nuori käyttää valintojensa pohjana saamaansa tietoa eikä neuvoa välttämättä uskalleta kysyä.
Keskeisenä osana kehittämistyötä oli nuoren ohjaus varsinkin ehkäisyyn ja sukupuoliteitse leviävien infektioiden suhteen. Ohjausmateriaali tehtiin visuaalisesti miellyttävään muotoon ja asiat ovat käsiteltty loogisina kokonaisuuksina. Oppaaseen valittiin nuoren kannalta tärkeimmät tiedot eri aihealueista. Oppaan avulla voitiin tuoda luotettavaa tietoa nuorille kohdennetusti ja sen avulla saatetaan vähentää seksuaaliterveyteen liittyviä uhkia ja riskejä. Ohjausmateriaalia käytetään Kuopion Klassillisessa lukiossa ja sen avulla on voitu käsitellä terveystiedon kurssien aihealueita laajemmin, mitä kirjoissa on käsitelty. Jatkossa voitaisiin tarjota samanlaisia oppaita muillekin kouluille käytettäviksi.