Henkilöstökokemus liikevaihdon ja tuloksen rinnalle
Seppälä, Juho (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Seppälä, Juho
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712999
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa Zalaris HR Services Finland Oy toimeksianto-na suomalaisia henkilöstöjohtamiseen liittyviä innovaatioita kolmen eri tapauksen kautta joulukuun 2017 ja toukokuun 2018 välisenä aikana. Tutkimuksesta on rajattu pois kansain-välinen markkina, kansainvälisen ja kotimaisen lainsäädännön vaikutus teknologiaan ja kvantitatiivisten menetelmien käyttö osana tutkimustyötä.
Työn viitekehyksenä on suomalaisiin yrityksiin vaikuttavat globaalit trendit johtamisen, osaamisen ja henkilöstökokemuksen osalta. Tutkimuksen teoriapohjana on käytetty kan-sainvälistä tutkimustietoa ja kotimaista tiedekirjallisuutta.
Tapaustutkimuksena toteutettu opinnäytetyö on suoritettu vuosien 2017-2018 aikana koh-deyrityksessä. Organisaatioista on kerätty laadullista tutkimustietoa haastattelulla sekä te-kemällä havaintoja toimintaympäristöstä.
Opinnäytetyöhön on haastateltu edellä mainitun kolmen lisäksi Elisan, Tiedon, Telian, Finn-airin, Lahti Energian, Pori Energian, Napapiirin Energian ja Veden, SAP:n, Digian ja Siilin edustajia. Tarkoituksena selvittää onko kyseessä vain yrityskohtainen tapa toimia vai laa-jempi ilmiö. Tutkimuksen aikana toteutettiin yhteensä 15 haastattelua´, 3 haastatteluista sisälsi useamman, kun yhden haastateltavan ja yksi haastattelu oli asiantuntijahaastattelu. Yhteensä haastateltuja henkilöitä oli 20. Haastatteluista saadun datan analysoinnin perus-teella voidaan todeta, että kyse on laajemmasta muutoksesta joka koskettaa laajasti suo-malaisia yrityksiä, sen sijaan että se olisi vain yksittäisten yritysten haasteita tai toisaalta innovaatioita.
Tutkimustavoitteet on saavutettu, koska kotimaisesta markkinasta ja kansainvälisessä tut-kimuksessa esitettyjä trendejä löydetty ja paikannettu konkreettisella tasolla. Lisäksi tutki-mustiedon perusteella on kyetty toimeksiantajalle tekemään tuote- ja palvelukehitystä sekä myynti- ja markkinointitoimenpiteitä koskettavia investointeja. Investointien tehokkuuden näkökulmasta tutkimus on antanut työkaluja investointien suuntaamiseen, kuten markki-nointiviestinnän ja myynnin suunnitteluun. Tästä osoituksena on osana tutkimusta laadittu asiantuntija-artikkeli, joka pohjautuu vahvasti tutkimuksen kautta saatuihin tietoihin. Artikkeli julkaisuajankohta on arviolta kesä 2018.
Työn viitekehyksenä on suomalaisiin yrityksiin vaikuttavat globaalit trendit johtamisen, osaamisen ja henkilöstökokemuksen osalta. Tutkimuksen teoriapohjana on käytetty kan-sainvälistä tutkimustietoa ja kotimaista tiedekirjallisuutta.
Tapaustutkimuksena toteutettu opinnäytetyö on suoritettu vuosien 2017-2018 aikana koh-deyrityksessä. Organisaatioista on kerätty laadullista tutkimustietoa haastattelulla sekä te-kemällä havaintoja toimintaympäristöstä.
Opinnäytetyöhön on haastateltu edellä mainitun kolmen lisäksi Elisan, Tiedon, Telian, Finn-airin, Lahti Energian, Pori Energian, Napapiirin Energian ja Veden, SAP:n, Digian ja Siilin edustajia. Tarkoituksena selvittää onko kyseessä vain yrityskohtainen tapa toimia vai laa-jempi ilmiö. Tutkimuksen aikana toteutettiin yhteensä 15 haastattelua´, 3 haastatteluista sisälsi useamman, kun yhden haastateltavan ja yksi haastattelu oli asiantuntijahaastattelu. Yhteensä haastateltuja henkilöitä oli 20. Haastatteluista saadun datan analysoinnin perus-teella voidaan todeta, että kyse on laajemmasta muutoksesta joka koskettaa laajasti suo-malaisia yrityksiä, sen sijaan että se olisi vain yksittäisten yritysten haasteita tai toisaalta innovaatioita.
Tutkimustavoitteet on saavutettu, koska kotimaisesta markkinasta ja kansainvälisessä tut-kimuksessa esitettyjä trendejä löydetty ja paikannettu konkreettisella tasolla. Lisäksi tutki-mustiedon perusteella on kyetty toimeksiantajalle tekemään tuote- ja palvelukehitystä sekä myynti- ja markkinointitoimenpiteitä koskettavia investointeja. Investointien tehokkuuden näkökulmasta tutkimus on antanut työkaluja investointien suuntaamiseen, kuten markki-nointiviestinnän ja myynnin suunnitteluun. Tästä osoituksena on osana tutkimusta laadittu asiantuntija-artikkeli, joka pohjautuu vahvasti tutkimuksen kautta saatuihin tietoihin. Artikkeli julkaisuajankohta on arviolta kesä 2018.