Liiketoimintakiellon toimivuus valvojan näkökulmasta
Ala-Petäys, Asko (2018)
Ala-Petäys, Asko
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612938
Tiivistelmä
Liiketoimintakielto on laissa säädetty erityispreventaatio, joka pyrkii ehkäisemään ja estämään henkilön haitallisen toiminnan jatkumisen yritystoiminnan parissa. Määräämisen jälkeen liiketoimintakieltoa valvoo poliisi. Julkisuudessa ja julkisissa kirjallisissa lähteissä on liiketoimintakiellon ongelmiksi nostettu valvonnan vaikeus erityisesti yrityksen toimiessa ulkomailta käsin Suomeen, julkisen rekisterin puuttuminen, omistajaohjauksen kriminalisoimattomuus ja perheen sisäiset yritysjärjestelyt.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan liiketoimintakiellon valvojien ja liiketoiminta-kiellon rikkomisia tutkivien näkemyksiä liiketoimintakiellon toimivuudesta. Lisäksi kartoitetaan heidän parannusehdotuksiaan, ja muutoksia ehdotuksiin joita on johdettu julkisten kirjallisuuslähteiden pohjalta. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi on muodostunut, mitkä tekijät liiketoimintakiellossa toimivat ja mitkä tekijät vaativat kehittämistä, sekä miten liiketoimintakieltoa voitaisiin käytännössä kehittää.
Tutkimus on tehty pääosin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusjoukoksi on valikoitunut ne henkilöt, jotka työssään valvovat liiketoimintakieltoja tai tutkivat liiketoimintakiellon rikkomisia. Kyselyyn saatiin 36 vastausta. Vastaukset raportoitiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Määrällisten kysymysten lisäksi kyselyssä esitettiin muutamia avoimia, laadullisen tutkimusotteen kysymyksiä tuo-maan monipuolisemmin esiin valvojan syvempää näkökulmaa.
Tähän tutkimukseen osallistuneista vain kaksi vastaajaa 36:sta piti liiketoimintakieltoa toimivana. Suurin osa vastaajista piti liiketoimintakiellon toimivuutta selkeänä kehittämiskohteena. Liiketoimintakiellon tehokkuutta voitaisiin kehittää erityisesti lisäämällä henkilö- ja raharesursseja, määräämällä liiketoimintakielto väliaikaisena poliisin toimesta jo rikosprosessin aikana, kriminalisoimalla kaikki kiellossa olevan sukulaisuussuhteinen liiketoiminta, julkaisemalla julkinen rekisteri liiketoimintakieltoon tuomituista, tiivistämällä yhteistyötä veroviranomaisen ja muiden liiketoiminnan yhteistyötahojen kanssa sekä tehostamalla tuomitun rankaisemista.
Tässä opinnäytetyössä ei paneuduta poliisin valvonnallisiin, teknisiin tai taktisiin näkökulmiin. Lähteinä on käytetty salassapitovelvollisuussyistä ainoastaan julkisia lähteitä sekä Webropol-kyselystä saatuja tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan liiketoimintakiellon valvojien ja liiketoiminta-kiellon rikkomisia tutkivien näkemyksiä liiketoimintakiellon toimivuudesta. Lisäksi kartoitetaan heidän parannusehdotuksiaan, ja muutoksia ehdotuksiin joita on johdettu julkisten kirjallisuuslähteiden pohjalta. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi on muodostunut, mitkä tekijät liiketoimintakiellossa toimivat ja mitkä tekijät vaativat kehittämistä, sekä miten liiketoimintakieltoa voitaisiin käytännössä kehittää.
Tutkimus on tehty pääosin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusjoukoksi on valikoitunut ne henkilöt, jotka työssään valvovat liiketoimintakieltoja tai tutkivat liiketoimintakiellon rikkomisia. Kyselyyn saatiin 36 vastausta. Vastaukset raportoitiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Määrällisten kysymysten lisäksi kyselyssä esitettiin muutamia avoimia, laadullisen tutkimusotteen kysymyksiä tuo-maan monipuolisemmin esiin valvojan syvempää näkökulmaa.
Tähän tutkimukseen osallistuneista vain kaksi vastaajaa 36:sta piti liiketoimintakieltoa toimivana. Suurin osa vastaajista piti liiketoimintakiellon toimivuutta selkeänä kehittämiskohteena. Liiketoimintakiellon tehokkuutta voitaisiin kehittää erityisesti lisäämällä henkilö- ja raharesursseja, määräämällä liiketoimintakielto väliaikaisena poliisin toimesta jo rikosprosessin aikana, kriminalisoimalla kaikki kiellossa olevan sukulaisuussuhteinen liiketoiminta, julkaisemalla julkinen rekisteri liiketoimintakieltoon tuomituista, tiivistämällä yhteistyötä veroviranomaisen ja muiden liiketoiminnan yhteistyötahojen kanssa sekä tehostamalla tuomitun rankaisemista.
Tässä opinnäytetyössä ei paneuduta poliisin valvonnallisiin, teknisiin tai taktisiin näkökulmiin. Lähteinä on käytetty salassapitovelvollisuussyistä ainoastaan julkisia lähteitä sekä Webropol-kyselystä saatuja tuloksia.