Tuotteistaminen hyvinvointiteknologian opinnäytetöissä
Vesterinen, Outi (2018)
Vesterinen, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612917
Tiivistelmä
Hyvinvointiteknologian master koulutusohjelma on yksi uusimmista ylemmän korkeakoulun suuntautumisvaihtoehdoista. Monipuolinen koulutus yhdistää insinöörit, sosionomit, sairaanhoitajat kuin myös viime vuosina tradenomit. Yhteinen koulutusohjelma takaa monia hyviä ideoita opinnäytetöihin. Viimeisten viiden vuoden aikana on valmistunut monia hyviä opinnäytetöitä, joissa on ollut teknologia ja sen antamat mahdollisuudet hyödykkeen luomiseen. Aiheina ovat olleet erilaiset sovellukset ja apuvälineet, joiden innovointi on lähtenyt käytännön tarpeesta. Yhteisenä tekijänä on uudet ja erilaiset teknologiat, jotka toimivat uusien innovatiivisten ratkaisujen mahdollistajana.
Tuotteistamista käsitteenä voidaan määritellä monella eri tapaa, mutta yksinkertaisimmillaan se on tuotteen ominaisuuksien ja käyttötarkoituksen määrittämistä. Tuotteistamisprosessi kuvaa eri vaiheet tuotteen ideoinnista markkinoille. Tuotteistamisen rinnalle voidaan nostaa palvelukehittämismallit, kuten palvelumuotoilu ja muotoiluajattelu.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa yhtenä menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksessa analysoitiin opinnäytetöitä tuotteistamisen ja design thinking näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksen oli löytää vastauksia, miten töiden ideointi on toteutunut, mitä piirteitä tuotteistamisesta ja design thinking -mallista on löydettävissä tutkituista töistä. Lisäksi yhtenä mielenkiintoisimpana kysymyksenä on, että mitkä vaiheet tuotteistamisprosessin näkökulmasta puuttuvat? Ja onko niiden toteuttaminen mahdollista opinnäytetyöprojektin aikana.
Tutkimus osoitti, että osa tuotteistamisprosessin vaiheista toteutuu vaihtelevasti ja tietyt vaiheet on vaikea toteuttaa opinnäytetyöprojektin aikana. Näkyviksi ja merkittäviksi teemoiksi nousivat opinnäytetöissä muun muassa monialainen asiantuntijuus ja käyttäjälähtöisyyden huomioiminen.
Tuotteistamista käsitteenä voidaan määritellä monella eri tapaa, mutta yksinkertaisimmillaan se on tuotteen ominaisuuksien ja käyttötarkoituksen määrittämistä. Tuotteistamisprosessi kuvaa eri vaiheet tuotteen ideoinnista markkinoille. Tuotteistamisen rinnalle voidaan nostaa palvelukehittämismallit, kuten palvelumuotoilu ja muotoiluajattelu.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa yhtenä menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksessa analysoitiin opinnäytetöitä tuotteistamisen ja design thinking näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksen oli löytää vastauksia, miten töiden ideointi on toteutunut, mitä piirteitä tuotteistamisesta ja design thinking -mallista on löydettävissä tutkituista töistä. Lisäksi yhtenä mielenkiintoisimpana kysymyksenä on, että mitkä vaiheet tuotteistamisprosessin näkökulmasta puuttuvat? Ja onko niiden toteuttaminen mahdollista opinnäytetyöprojektin aikana.
Tutkimus osoitti, että osa tuotteistamisprosessin vaiheista toteutuu vaihtelevasti ja tietyt vaiheet on vaikea toteuttaa opinnäytetyöprojektin aikana. Näkyviksi ja merkittäviksi teemoiksi nousivat opinnäytetöissä muun muassa monialainen asiantuntijuus ja käyttäjälähtöisyyden huomioiminen.