Hoitotyön ammattilaisten ajatuksia kyynisyydestä hoitotyössä
Mutanen, Helka (2018)
Mutanen, Helka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612909
Tiivistelmä
Hoitotyö voi olla sekä fyysisesti että psyykkisesti kuormittavaa. Työn kuormittavuus voi aiheuttaa väsymystä ja työuupumusta. Uupumisen seurauksena yksilö voi kyynistyä. Kyyninen ihminen on välinpitämätön, pessimistinen ja hän voi suhtautua muihin ihmisiin etäisesti. Kyynisyydellä on vaikutuksensa niin yksilöön kuin ympäristöönkin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan kyynistymisen ja kyynisyyden taustatekijöitä, kyynisyyden ilmenemistä sekä mahdollisia kyynisyyttä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Tavoitteena oli lisätä ilmiöön liittyvää tietoa ja ymmärtämystä, jonka pohjalta hoitohenkilökunta voisi tunnistaa ja tiedostaa kyynisyyden merkkejä itsessään sekä puuttua niihin edistäen työhyvinvointia sekä työssä jaksamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä toimi netissä jaettu kysely hoitotyön ammattilaisille. Kyselyssä kysyttiin avoimilla kysymyksillä hoitohenkilökunnan näkemyksiä kyynisyyden ilmenemisestä hoitotyössä. Kyselyyn vastasi 10 hoitotyön ammattilaista (lähihoitajia, sairaanhoitajia sekä ensihoitaja). Kyselystä saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä ilmauksia ja sen jälkeen luokittelemalla niitä.
Opinnäytetyön mukaan kyynisyyttä aiheuttavat muun muassa väsymys ja työn kuormittavuus sekä huono työilmapiiri. Kyynisyys ilmeni esimerkiksi välinpitämättömyytenä potilaita sekä työkavereita kohtaan, itsekkyytenä, empatian puutteena ja epäystävällisenä käytöksenä. Kyynisyys vaikuttaa negatiivisesti erityisesti sekä työilmapiiriin että potilaan tai asiakkaan kohtaamiseen. Kyynisyyttä voisi ehkäistä johtamisen keinoin, ylläpitämällä kannustavaa ja hyvää työilmapiiriä sekä pitämällä huolta henkilökohtaisesta hyvinvoinnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan kyynistymisen ja kyynisyyden taustatekijöitä, kyynisyyden ilmenemistä sekä mahdollisia kyynisyyttä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Tavoitteena oli lisätä ilmiöön liittyvää tietoa ja ymmärtämystä, jonka pohjalta hoitohenkilökunta voisi tunnistaa ja tiedostaa kyynisyyden merkkejä itsessään sekä puuttua niihin edistäen työhyvinvointia sekä työssä jaksamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä toimi netissä jaettu kysely hoitotyön ammattilaisille. Kyselyssä kysyttiin avoimilla kysymyksillä hoitohenkilökunnan näkemyksiä kyynisyyden ilmenemisestä hoitotyössä. Kyselyyn vastasi 10 hoitotyön ammattilaista (lähihoitajia, sairaanhoitajia sekä ensihoitaja). Kyselystä saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä ilmauksia ja sen jälkeen luokittelemalla niitä.
Opinnäytetyön mukaan kyynisyyttä aiheuttavat muun muassa väsymys ja työn kuormittavuus sekä huono työilmapiiri. Kyynisyys ilmeni esimerkiksi välinpitämättömyytenä potilaita sekä työkavereita kohtaan, itsekkyytenä, empatian puutteena ja epäystävällisenä käytöksenä. Kyynisyys vaikuttaa negatiivisesti erityisesti sekä työilmapiiriin että potilaan tai asiakkaan kohtaamiseen. Kyynisyyttä voisi ehkäistä johtamisen keinoin, ylläpitämällä kannustavaa ja hyvää työilmapiiriä sekä pitämällä huolta henkilökohtaisesta hyvinvoinnista.