Positiivinen pedagogiikka huoltajille tutuksi
Pursiainen, Virpi; Lehikoinen, Henna (2018)
Pursiainen, Virpi
Lehikoinen, Henna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612906
Tiivistelmä
Positiivista pedagogiikkaa käytetään Joensuun seudun varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä positiivista pedagogiikkaa tutuksi Ollilan päiväkodin huoltajille ja innostaa heitä käyttämään sitä sekä luonteenvahvuuksia perheen kotona. Tarkoituksena oli myös tukea varhaiskasvattajien ja huoltajien välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli järjestää toiminnallinen vanhempainilta sekä opas, jotka lisäisivät huoltajien käsitystä positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tavoite syntyi Ollilan päiväkodin tarpeesta. Tietoa kerättiin lapsilta, huoltajilta sekä varhaiskasvattajilta ja menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, havainnointia, sadutusta ja kyselylomaketta. Näistä saatuja tuloksia hyödynnettiin vanhempainillan ja oppaan suunnittelussa. Vanhempainillasta muotoutui koko perheen Vahvuusjahti-tapahtuma, jossa perheet pääsivät yhdessä tutustumaan luonteenvahvuuksiin toiminnallisilla tehtäväpisteillä. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas: Positiivisen pedagogiikan hyödyntäminen kotona. Oppaassa on teoriatietoa positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista sekä keinoja, kuinka näitä voi käyttää ja harjoitella kotona.
Vahvuusjahti-tapahtumassa kerätyn palautteen perusteella tapahtuma lisäsi huoltajien ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä sekä huoltajien tietoa positiivisesta pedagogiikasta. Varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää Vahvuusjahti-tapahtumaan tuotettua materiaalia erilaisissa tilanteissa. Oppaan avulla voidaan jakaa tietoa huoltajille positiivisesta pedagogiikasta sekä varhaiskasvatuksessa että sen ulkopuolella. Jatkossa voitaisiin tutkia, kokevatko vanhemmat positiivisen pedagogiikan hyödylliseksi ja käyttävätkö he sitä kotona.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tavoite syntyi Ollilan päiväkodin tarpeesta. Tietoa kerättiin lapsilta, huoltajilta sekä varhaiskasvattajilta ja menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, havainnointia, sadutusta ja kyselylomaketta. Näistä saatuja tuloksia hyödynnettiin vanhempainillan ja oppaan suunnittelussa. Vanhempainillasta muotoutui koko perheen Vahvuusjahti-tapahtuma, jossa perheet pääsivät yhdessä tutustumaan luonteenvahvuuksiin toiminnallisilla tehtäväpisteillä. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas: Positiivisen pedagogiikan hyödyntäminen kotona. Oppaassa on teoriatietoa positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista sekä keinoja, kuinka näitä voi käyttää ja harjoitella kotona.
Vahvuusjahti-tapahtumassa kerätyn palautteen perusteella tapahtuma lisäsi huoltajien ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä sekä huoltajien tietoa positiivisesta pedagogiikasta. Varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää Vahvuusjahti-tapahtumaan tuotettua materiaalia erilaisissa tilanteissa. Oppaan avulla voidaan jakaa tietoa huoltajille positiivisesta pedagogiikasta sekä varhaiskasvatuksessa että sen ulkopuolella. Jatkossa voitaisiin tutkia, kokevatko vanhemmat positiivisen pedagogiikan hyödylliseksi ja käyttävätkö he sitä kotona.