Simulaatiotilanteen vaiheet hoitotyön koulutuksessa
Jakovaara, Matilda; Ilitchova, Alina (2018)
Jakovaara, Matilda
Ilitchova, Alina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612877
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) hoitotyön opiskelijoille posteri sekä diasarja simulaatiotilanteen vaiheista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää simulaatiotilanteen kokonaisuutta opiskelijan näkökulmasta.
Simulaatio-opetus on tärkeässä roolissa hoitotyön opinnoissa, sillä se kehittää monipuolisesti opiskelijoiden taitoja. Se edistää esimerkiksi opiskelijoiden kädentaitoja, kliinistä päätöksentekoa, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja, itseluottamusta ja kriittistä ajattelutapaa. Terveysalan koulutuksissa simulaatio-opetus on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana ja sitä kehitetään jatkuvasti. Simulaatiossa tapahtuva opetus koetaan luontevana siirtymänä teoriaopintojen ja tulevaisuuden työelämän välillä. Lisäksi hoitotyön koulutuksessa simulaatio-opetuksen myötä opiskelijat oppivat havaitsemaan, ymmärtämään ja hallitsemaan potilasturvallisuuteen vaarantavasti vaikuttavia inhimillisiä tekijöitä.
Simulaatiotilanteen vaiheet on nimetty SAMKissa kolmeen vaiheeseen, jotka ovat aktivoiva aloitus, toiminta ja oppimiskeskustelu. Tämän lisäksi opettajille kuuluu simulaatioiden suunnittelu. Jokainen vaihe on tärkeä opiskelijan oppimisen kannalta, mutta tärkeimpänä pidetään oppimiskeskustelua.
Opinnäytetyön tuotoksiin tarvittavat kuvat otettiin sovittuna kuvauspäivänä, jolloin opiskelijat olivat harjoittelemassa simulaatioluokassa. Kuvat otettiin jokaisesta vaiheessa niin, että opiskelijoiden työskentelyrauha säilyi. Päivän aikana otetuissa kuvista valittiin sopivimmat kuvat posteriin ja diasarjaan. Opiskelijat saavat posterista ja diasarjasta yleisen käsityksen simulaatiotilanteesta ja näin heillä on paremmat valmiudet simulaatio-opetukseen. Molemmissa on yhdistelty tekstejä ja kuvia.
Posteri ja diasarja tallennettiin sähköiseen eSimulaatiokäsikirjaan, josta opiskelijat voivat itsenäisesti tutustua aiheeseen. Tämän lisäksi posteri tulostettiin simulaatioluokan seinälle. Molemmat on tehty PowerPointilla ja niihin on tiivistettynä simulaatiotilanteen eri vaiheet.
Satakunnan ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa on käytetty ongelmakeskeistä oppimista (Problem based learning, PBL) vuosien varrella. PBL opetuksessa ei käsitellä opittavaa sisältöä pelkästään teoreettisesti, vaan oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla. Jatkoprojektiksi ehdotetaan tämän projektin kaltaista työtä PBL-opetuksesta.
Simulaatio-opetus on tärkeässä roolissa hoitotyön opinnoissa, sillä se kehittää monipuolisesti opiskelijoiden taitoja. Se edistää esimerkiksi opiskelijoiden kädentaitoja, kliinistä päätöksentekoa, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja, itseluottamusta ja kriittistä ajattelutapaa. Terveysalan koulutuksissa simulaatio-opetus on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana ja sitä kehitetään jatkuvasti. Simulaatiossa tapahtuva opetus koetaan luontevana siirtymänä teoriaopintojen ja tulevaisuuden työelämän välillä. Lisäksi hoitotyön koulutuksessa simulaatio-opetuksen myötä opiskelijat oppivat havaitsemaan, ymmärtämään ja hallitsemaan potilasturvallisuuteen vaarantavasti vaikuttavia inhimillisiä tekijöitä.
Simulaatiotilanteen vaiheet on nimetty SAMKissa kolmeen vaiheeseen, jotka ovat aktivoiva aloitus, toiminta ja oppimiskeskustelu. Tämän lisäksi opettajille kuuluu simulaatioiden suunnittelu. Jokainen vaihe on tärkeä opiskelijan oppimisen kannalta, mutta tärkeimpänä pidetään oppimiskeskustelua.
Opinnäytetyön tuotoksiin tarvittavat kuvat otettiin sovittuna kuvauspäivänä, jolloin opiskelijat olivat harjoittelemassa simulaatioluokassa. Kuvat otettiin jokaisesta vaiheessa niin, että opiskelijoiden työskentelyrauha säilyi. Päivän aikana otetuissa kuvista valittiin sopivimmat kuvat posteriin ja diasarjaan. Opiskelijat saavat posterista ja diasarjasta yleisen käsityksen simulaatiotilanteesta ja näin heillä on paremmat valmiudet simulaatio-opetukseen. Molemmissa on yhdistelty tekstejä ja kuvia.
Posteri ja diasarja tallennettiin sähköiseen eSimulaatiokäsikirjaan, josta opiskelijat voivat itsenäisesti tutustua aiheeseen. Tämän lisäksi posteri tulostettiin simulaatioluokan seinälle. Molemmat on tehty PowerPointilla ja niihin on tiivistettynä simulaatiotilanteen eri vaiheet.
Satakunnan ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa on käytetty ongelmakeskeistä oppimista (Problem based learning, PBL) vuosien varrella. PBL opetuksessa ei käsitellä opittavaa sisältöä pelkästään teoreettisesti, vaan oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla. Jatkoprojektiksi ehdotetaan tämän projektin kaltaista työtä PBL-opetuksesta.