Luonteenvahvuudet osaamisen taustalla : Positiivinen näkökulma osaamisen johtamiseen
Volmanen, Mia; Pietarinen, Tuija (2018)
Volmanen, Mia
Pietarinen, Tuija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotihoidon esimiesten osaamisen johtamista hyödyntämällä positiivisen psykologian myönteistä ajattelutapaa ja luonteenvahvuuden näkökulmaa. Tehtävänä oli luoda toimintamalli osaamisen johtamiseen.
Opinnäytetyö sisälsi piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta ja toimintatutkimuksesta. Kehittämistyöhön osallistuivat Joensuun, Kontiolahden ja Outokummun sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueen kotihoidon esimiehet ja työntekijät. Tiedontuottamismenetelmänä käytettiin lomakekyselyä työntekijöille ja teema pohjaista ryhmäkeskustelua esimiehille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kehittämistyön tulosten mukaan luonteenvahvuuksista on hyötyä osaamisen johtamisessa. Niiden havaitseminen ei ole helppoa suuren henkilöstön ja etäjohtamisen vuoksi ja koska kehityskeskusteluita ei ole pidetty suunnitellusti. Tärkeimpiä oppimista edistävän ilmapiirin syntyyn vaikuttavia tekijöitä olivat oma myönteinen asenne, koulutusmyönteisyys, kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi esimiehille toimintamalli. Sen tarkoituksena on edistää oppimista tukevaa ilmapiiriä ja tukea yksilön osaamista luonteenvahvuuksien avulla. Toimintamalli on osastotunti, jonka avulla lisätään työyhteisön sisällä tietoisuutta ja keskustelua luonteenvahvuuksista ja siirretään ne käytäntöön osaksi osaamisen johtamista. Toimintamalli rakentui S-M-A-R-T-mallia mukaillen.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tarkastella, mikä vaikutus luonteenvahvuuksien tiedostamisella on työntekijän osaamisen hallintaan ja itsensä johtamiseen.
Opinnäytetyö sisälsi piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta ja toimintatutkimuksesta. Kehittämistyöhön osallistuivat Joensuun, Kontiolahden ja Outokummun sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueen kotihoidon esimiehet ja työntekijät. Tiedontuottamismenetelmänä käytettiin lomakekyselyä työntekijöille ja teema pohjaista ryhmäkeskustelua esimiehille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kehittämistyön tulosten mukaan luonteenvahvuuksista on hyötyä osaamisen johtamisessa. Niiden havaitseminen ei ole helppoa suuren henkilöstön ja etäjohtamisen vuoksi ja koska kehityskeskusteluita ei ole pidetty suunnitellusti. Tärkeimpiä oppimista edistävän ilmapiirin syntyyn vaikuttavia tekijöitä olivat oma myönteinen asenne, koulutusmyönteisyys, kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi esimiehille toimintamalli. Sen tarkoituksena on edistää oppimista tukevaa ilmapiiriä ja tukea yksilön osaamista luonteenvahvuuksien avulla. Toimintamalli on osastotunti, jonka avulla lisätään työyhteisön sisällä tietoisuutta ja keskustelua luonteenvahvuuksista ja siirretään ne käytäntöön osaksi osaamisen johtamista. Toimintamalli rakentui S-M-A-R-T-mallia mukaillen.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tarkastella, mikä vaikutus luonteenvahvuuksien tiedostamisella on työntekijän osaamisen hallintaan ja itsensä johtamiseen.