Jämställdhet i mediebranschen : kvinnliga producenter i arbetslivet
Lämsä, Hanna (2018)
Lämsä, Hanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612839
Tiivistelmä
År 2017 skakades mediebranschen om ordentligt tack vare den uppmärksammade #metoo-kampanjen som handlar om sexuella trakasserier. Kampanjen har väckt diskussion och tagit jämställdhetsfrågor till en annan nivå, inte minst i mediebranschen. Jag har gjort en kvalitativ undersökning om jämställdhet i mediebranschen. I min forskning har jag gjort semistrukturerade intervjuer med fyra kvinnliga medieproducenter som arbetar inom film- och tv-branschen i Finland. Det är producenternas personliga erfarenheter och upplevelser av jämställdhet i sitt yrke som undersöks. För att få en helhetsbild av producenternas upplevelser är intervjufrågorna indelade i tre kategorier: jämställdhet under utbildningen, jämställdhet i arbete och möjligheten att som producent kunna påverka jämställdhet. Intervjuerna transkriberades och analyserades under samma teman. Forskningen påvisar att producenterna upplever att jämställdhet inte behandlades tillräckligt under utbildningen, ty producenterna önskar att de skulle ha fått mera konkreta verktyg för hur man garanterar ett jämställt arbetsförhållande. Producenterna önskar också att jämställdhet hade behandlats ur ett samhälleligt perspektiv i samband med undervisningen. Angående producenternas upplevelser av jämställdhet i arbetet anser producenterna att deras nuvarande arbetsplatser är huvudsakligen jämställda. Hälften av producenterna som intervjuades hade dock under sin karriär upplevt osaklig behandling på grund av sitt kön, främst i början av karriären. De andra producenterna har bevittnat könsdiskriminering, men inte upplevt den själva. Producenterna hävdar att det inte alltid är lätt att identifiera vad som specifikt är könsdiskriminering. Forskningen påvisar att producenterna bäst kan påverka jämställdhet i sitt yrke genom representation, rekrytering och god ledarskapsförmåga. In 2017 the media industry was shaken because of the attentive #metoo movement, which deals with sexual harassment. The movement initiated discussions about gender issues, not at least in the media industry. I have carried out a qualitative survey on gender equality in the media industry. In my research I have conducted semi-structured interviews with four female media producers, working in the film and television industry in Finland. It is the producers' personal experiences of gender equality in their profession, I have looked into. To get a complete picture of the producers' experiences, the interview questions are divided in three subjects: gender equality in education, gender equalities in work and the ability to influence gender equality as a producer. The interviews were transcribed and analyzed under the same subjects. The survey shows, that the producers find that gender equality was not enough discussed during the education. The producers wished they would have got more concrete tools during their studies, to ensure gender equality at work, and that gender equality should have been looked at from a more societal perspective, during the studies. The producers consider that their current workplaces are mainly equal. What comes to producers' experiences of gender equality at work, half of the interviewees, have experienced unreasonable treatment because of their gender, primarily at the beginning of their careers. The other producers have witnessed gender discrimination, but have not experience it themselves. The producers claim that it is not always easy to identify what specifically is gender discrimination. The producers think that the best way to influence gender equality in their profession is through representation, recruitment and good leadership.