Matkailijoita Intiasta : Tapaus Xenia Tours Oy
Siitonen, Eliisa (2018)
Siitonen, Eliisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612837
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty Xenia Tours Oy:lle, sen strategista liiketoimintaa kehittävänä työnä. Samal-la tutkimus palvelee palvelu- ja matkailualan ammattilaisia ja antaa heille näköaloja intialaisen matkailijan palvelumuotoiluun.
Empiirinen osa selvittää intialaisen matkailijan asiakasymmärrystä kahdella tasolla. Ensinnä-kin siinä selvitetään matkustusmotiivit, kohteet, vetovoimaisuustekijät sekä taloudelliset taus-tavaikuttimet Intiassa. Toiseksi tutkimus syventää asiakasymmärrystä kulttuuritutkimuksen ja kulttuuriantropologisen ymmärryksen avulla.
Suomen ja Intian kulttuurieroja vertaillaan Hofsteden mallin mukaan. Tutkimus esittää myös teorian kulttuuriälystä ja kulttuuriälykkyysosamäärästä. Kulttuuriälykkyyden viitekehyksen keskeinen tavoite on antaa työkaluja monikulttuurisessa toimintaympäristössä toimimiseen.
Tutkimuksessa löydettiin keinoja vieraanvaraisuuskulttuurin kehittämiseen ja Suomen matkai-lun edistämiseen Intiassa. Tutkimus on kirjoitettu vertailevan tutkimuksen tyyliin ja tutkimus-strategia on hermeneuttis-laadullinen. Tutkimuksessa teoria, pohdinta ja tulokset kulkevat osin rinnakkain. Pohdintaosuuteen on kerätty asiakasymmärryksen tuloksena syntyneet konseptit ja ehdotukset matkailupalveluidentuotantoon ja kehittämiseen intialaisen asiakkaan näkökulmasta.
Empiirinen osa selvittää intialaisen matkailijan asiakasymmärrystä kahdella tasolla. Ensinnä-kin siinä selvitetään matkustusmotiivit, kohteet, vetovoimaisuustekijät sekä taloudelliset taus-tavaikuttimet Intiassa. Toiseksi tutkimus syventää asiakasymmärrystä kulttuuritutkimuksen ja kulttuuriantropologisen ymmärryksen avulla.
Suomen ja Intian kulttuurieroja vertaillaan Hofsteden mallin mukaan. Tutkimus esittää myös teorian kulttuuriälystä ja kulttuuriälykkyysosamäärästä. Kulttuuriälykkyyden viitekehyksen keskeinen tavoite on antaa työkaluja monikulttuurisessa toimintaympäristössä toimimiseen.
Tutkimuksessa löydettiin keinoja vieraanvaraisuuskulttuurin kehittämiseen ja Suomen matkai-lun edistämiseen Intiassa. Tutkimus on kirjoitettu vertailevan tutkimuksen tyyliin ja tutkimus-strategia on hermeneuttis-laadullinen. Tutkimuksessa teoria, pohdinta ja tulokset kulkevat osin rinnakkain. Pohdintaosuuteen on kerätty asiakasymmärryksen tuloksena syntyneet konseptit ja ehdotukset matkailupalveluidentuotantoon ja kehittämiseen intialaisen asiakkaan näkökulmasta.