Visuaalinen myyntityö muotikaupassa
Sipinen, Annimari (2018)
Sipinen, Annimari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on visuaalinen myyntityö. Tavoitteena opinnäytetyöllä on tutkia millaisia tehtäviä visuaalisella myyntityöllä on muotikaupassa sekä selventää esillelaittosuunnittelua. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle tietoa visuaalisen myyntityön tehtävistä ja tarkoituksista, erilaisista esillepanotekniikoista sekä esillepanojen suunnittelusta muotikaupassa. Työ koostuu teoriaosuudesta, taustahaastatteluista sekä havainnointitutkimuksesta.
Teoriaosuus sisältää tietoa visuaalisen myyntityön tehtävistä muotikaupassa sekä kertoo esillelaittojen suunnittelusta ja lisäksi kerrotaan lyhyesti graafisesta ohjeistuksesta sekä visuaalisesta myyntityöstä muodin verkkokaupassa. Työn teoriaosuus koostuu pääasiassa painetuista ja verkkolähteistä saaduista tiedoista.
Taustahaastatteluissa haastateltiin kolmea eri-ikäistä kuluttajaa. Taustahaastatteluissa käytettiin liitteenä olevaa haastattelurunkoa, joka rakentui neljästä eri teemasta.
Havainnointitutkimuksessa tehtiin havaintoja viidestä eri Kuopion keskustassa sijaitsevasta vaateliikkeestä havainnointilomakkeen avulla. Tehdyn havaintotutkimuksen jälkeen todettiin muun muassa, että lähes kaikki havainnoinnin kohteena olleet vaateliikkeet olivat visuaaliselta yleisilmeeltään hyvin samantapaisia. Yksi viidestä havainnoitavista liikkeistä oli visuaaliselta ilmeeltään ja tyyliltään persoonallisin. Ruotsalaiset vaateliikeketjut olivat keskenään hyvin samantapaisia. Kyseisten liikkeiden sisustus ja värimaailma oli samankaltainen.
Teoriaosuus sisältää tietoa visuaalisen myyntityön tehtävistä muotikaupassa sekä kertoo esillelaittojen suunnittelusta ja lisäksi kerrotaan lyhyesti graafisesta ohjeistuksesta sekä visuaalisesta myyntityöstä muodin verkkokaupassa. Työn teoriaosuus koostuu pääasiassa painetuista ja verkkolähteistä saaduista tiedoista.
Taustahaastatteluissa haastateltiin kolmea eri-ikäistä kuluttajaa. Taustahaastatteluissa käytettiin liitteenä olevaa haastattelurunkoa, joka rakentui neljästä eri teemasta.
Havainnointitutkimuksessa tehtiin havaintoja viidestä eri Kuopion keskustassa sijaitsevasta vaateliikkeestä havainnointilomakkeen avulla. Tehdyn havaintotutkimuksen jälkeen todettiin muun muassa, että lähes kaikki havainnoinnin kohteena olleet vaateliikkeet olivat visuaaliselta yleisilmeeltään hyvin samantapaisia. Yksi viidestä havainnoitavista liikkeistä oli visuaaliselta ilmeeltään ja tyyliltään persoonallisin. Ruotsalaiset vaateliikeketjut olivat keskenään hyvin samantapaisia. Kyseisten liikkeiden sisustus ja värimaailma oli samankaltainen.