Sain työkkäristä wappiviestin : Kehitysehdotuksia lasten, nuorten ja lapsiperheiden varhaisen tuen palveluihin
Astrén, Sini (2018)
Astrén, Sini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612795
Tiivistelmä
Palvelujärjestelmän toimivuus on keskeinen kriteeri perheiden ja lasten auttamisessa ongelmallisessa tilanteessa. Lapsiperheiden palveluissa tulisi kiinnittää huomio erityisesti kuntien tarjoamiin peruspalveluihin.
Tämän systemaattisena kirjallisuuskatsauksena toteutetun opinnäytetyöni tarkoituksena on koota yhteen tietoa siitä, millaiset varhaisen tuen palvelut lisäävät lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja mitä asiakkaat palveluilta toivovat. Tutkimuksen aineisto koostuu systemaattisella haulla valikoituneista kymmenestä tieteellisestä julkaisusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset, nuoret ja lapsiperheet toivovat enemmän sosiaalisuutta, osallistumisen mahdollisuuksia, yksilöllisesti räätälöityjä palveluja ja henkilökohtaista neuvonantoa ja tukea. Palveluiden toivottiin sijoittuvan sellaisiin paikkoihin, joissa muutenkin käydään ja vietetään aikaa, kuten neuvolat, koulut, oppilaitokset ja nuorisotilat. Palveluiden tulisi myös olla joustavampia ja asiakasta tulisi kuunnella enemmän.
Tämän systemaattisena kirjallisuuskatsauksena toteutetun opinnäytetyöni tarkoituksena on koota yhteen tietoa siitä, millaiset varhaisen tuen palvelut lisäävät lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja mitä asiakkaat palveluilta toivovat. Tutkimuksen aineisto koostuu systemaattisella haulla valikoituneista kymmenestä tieteellisestä julkaisusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lapset, nuoret ja lapsiperheet toivovat enemmän sosiaalisuutta, osallistumisen mahdollisuuksia, yksilöllisesti räätälöityjä palveluja ja henkilökohtaista neuvonantoa ja tukea. Palveluiden toivottiin sijoittuvan sellaisiin paikkoihin, joissa muutenkin käydään ja vietetään aikaa, kuten neuvolat, koulut, oppilaitokset ja nuorisotilat. Palveluiden tulisi myös olla joustavampia ja asiakasta tulisi kuunnella enemmän.