Vaikuttajamarkkinointi asiantuntijapalveluorganisaatiossa : Starttiopas asiantuntijamarkkinointiin
Wilén, Henry (2018)
Wilén, Henry
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin tutkia uutta ja nousevaa digitaalisen markkinoinnin osa-aluetta. Asiantuntijamarkkinointi valikoitui tutkimuskohteeksi sen maailmanlaajuisen yleistymisen ja kiinnostavuuden vuoksi. Teemasta oli valmiina olemassa kirjallisuutta ja tutkimusta yksilön näkökulmasta, mutta vain vähän yrityksen suunnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia aihetta laajasti ja selvittää, mistä asiantuntijamarkkinointi koostuu ja mistä asiantuntijakuva verkossa muodostuu. Lisäksi tutkittiin asiantuntijamarkkinoinnin haasteita ja mahdollisuuksia, sekä yksilön, että yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolitstrukturoiduin teemahaastatteluin aiheen asiantuntijoilta. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla. Kokonaisuudesta muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset, joista ilmenee asiantuntijoiden sisällöntuotannon, vahvistavan yrityksen kuvaa luotettavana ja asiantuntevana toimijana.
Tutkimuksen tuloksista koostettiin julkinen asiantuntijamarkkinoinnin starttiopas, jonka tehtävänä on toimia yleistietolähteenä aiheen pariin ensimmäisiä kertoja tulevalle. Opas avaa asiantuntijamarkkinointi termiä ja markkinointitekniikaa, sekä kokoaa yhteen tutkimuksen yhteydessä nousseita vinkkejä asiantuntijamarkkinoinnin aloittamiseen yrityksissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolitstrukturoiduin teemahaastatteluin aiheen asiantuntijoilta. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla. Kokonaisuudesta muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset, joista ilmenee asiantuntijoiden sisällöntuotannon, vahvistavan yrityksen kuvaa luotettavana ja asiantuntevana toimijana.
Tutkimuksen tuloksista koostettiin julkinen asiantuntijamarkkinoinnin starttiopas, jonka tehtävänä on toimia yleistietolähteenä aiheen pariin ensimmäisiä kertoja tulevalle. Opas avaa asiantuntijamarkkinointi termiä ja markkinointitekniikaa, sekä kokoaa yhteen tutkimuksen yhteydessä nousseita vinkkejä asiantuntijamarkkinoinnin aloittamiseen yrityksissä.